Tisdagsdrink; the Daiqiuri-diaries

Händelserna i detta blogginlägg skedde söndag den 23/6 mellan kl 19-20.

Romdrinkar brukar vara populärt på sommaren (har jag hört). Jag har pratat förut om min relativa okunskap när det gäller denna spritsort. Men det har blivit bättre. Eftersom  en Daiquiri är en riktigt rom-klassiker så var det väl hög tid att jag tog mig an den.

IMG_2282

Mina böcker ger lite olika recept och ingredienser. Alla är överens om ljus rom; hur mycket finns det skilda bud om. Vissa recept anger citron som citrus. Efter att ha testat en med citron och en med limejuice så vill jag kora lime som vinnare, och det får vara standard.

Vad gäller sötningen så struntade jag i strösockret och gick på bergamottsockerlagen direkt. Det är lika bra att vänja er kära läsare. Fr.o.m nu så är det bergamottsockerlag bergamottsocker bergamottsockerlag som ett mantra.

Under provsmakningen gjorde jag alla drinkar på 4:or för att det var söndagskväll och samtliga apor(mig själv inkluderat) skulle upp och jobba på måndagen.

Klassisk Daiqiuri; ger 1 drink

4 cl ljus rom

1 cl limejuice

1 cl bergamottsockerlag

för servering;

kylt cocktailglas eller tumbler med is

1. Skaka allt utom limeklyftan i en isfylld shaker

2.Sila ner i det glaset du valt.(Om du serverar den i tumbler med is är det snajdigt med limeklyfta)

However; den Daiquiri som tog hem gamet(alla apor var eniga) var en blandning mellan det recept som fanns i min favvo-cocktailbok och den variant som Tony Conigliaro kallar ”Oh gosh”. Den gemensamma nämnaren är citruslikör; Cointreau eller triple sec står angivna i recepten. Cointreau it is!

Oh gosh-ish; ger 1 drink

4 cl ljus rom

2 cl limejuice

1 cl Cointreau

1 cl bergamottsockerlag

för servering;

kylt cocktailglas

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset. Servera.

Tredje drinken till skakning blev en variant på en av de få rom-drinkar jag är bekant med; the Hemingway daiqiuri. Det här var en slimmad variant som blev en liten men naggande god cocktail. Vanligtvis brukar jag göra den med mycket juice för läskande effekt. Med ”la Floridita” så får det bli ett glas vatten vid sidan om.

La Floridita Daiquiri; ger 1 drink

4 cl ljus rom

2 cl limejuice

1 barsked bergamottsockerlag

1 barsked Maraschino

1 stänk grapefruktjucie( kanske en barsked av den också helt enkelt)

för servering;

kylt cocktailglas

1. Skaka alla ingredienser i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset. And we are done…

På bilden syns en litchi-Daiqiuri i bakgrunden. Jag ville minnas att jag gjorde en bra litchidrink med rom(och ev. mynta) till in kinesiska nyårsfest för ett par år sedan. Det här var ett försök att återskapa den. Blev så där. Jag ska göra ett nytt försök.

-Suss

Kommentera

