people get ready/knopp,stjälk och bladverk

Jag läste nyligen Vanessa Diffenbaughs ”The language of flowers”(Blomsterspråket på svenska). Jag lockades av titel i bibliotekshyllan eftersom jag funderat på det här med blomsterspråket. Jag har hört talas om det många gånger, att olika blommor beyder olika saker och att detta fungerade som ett sätt att kommunicera innan emoticons. Who would have thunk it? Den enda som jag hade koll på var penséer eftersom pensée på franska betyder tanke. Tydligen brukade de pressas och skickas i kärleksbrev.

Varför har jag då inte, som annars brukar vara så ”på”, kollat upp det här med blomsterspråket innan? Det är något gammalt ”Linnea-trauma” som spökar tror jag. Jag ville jättegärna vara den söta flickan i stråhatten som Christina Björk skrev om. Den lugna fina flickan med gröna fingrar.  Är man uppväxt med ett gäng som bäst kan beskrivas som en vargflock  då blir man lite vild liksom…jag klättrade i träd och hade mig. Än idag så är jag högljudd/gillar starka drinkar/ kan inte banga en utmaning. Det är som det. Fast med en släng av bokmal/kulturkofta/nörd också.

Fast jag borde kollat upp det. Jag köper snittblommor till mig själv och jag tillhör den utdöende ras som skickar blommor(och ibland choklad)till andra .Inte av romantiska skäl utan mer som ett sätt att visa uppskattning/peppa. Det ska sägas om vargflockar att det är en konservativ skara…Jag kallas rätttvisepartiet fascisterna av en anledning(alla ska ha presenter!). Men vad är det jag sagt egentligen?

I sin bok så inkluderar Diffenbaugh ett blomster-lexikon som är en sammanställning av flera andra; de är nämligen inte helt samstämmiga(flash till nutid; finns fortfarande folk som som använder LOL som om det betydde ”lots of love”).  Det är denna jag tänker begagna mig av. För när jag fått smak för något så finnas det inget som hejdar mig. Jag tänker applicera detta på cocktails. Såklart.

Men om vi börjar med blommorna. Tulpaner(som jag älskar) betyder ”kärleksförklaring”. Varför i helvete anses de inte lika fina som rosor på alla hjärtan? En pseudo-högtid/ursäkt att föräta sig på choklad som infaller under själva tulpansäsongen? Då rosor är ap-dyrt och man kan få 30-40 tulpaner för samma pris? Fast röda roser betyder kärlek. Tulpaner kanske bara är en bra grej under början av ett förhållande?  Pioner betyder ilska. Här tänker jag påpeka att i Kina har pioner en helt annan betydelse. De vurmar för dem och ger dem vackra namn. En annan favorit (iallafall att skicka)är krysantemum som betyder sanning(puh!). Finns även i te-form. Ska fundera på det som present i framtiden. De är vackra de där teblommorna som vecklar ut sig i varmt vatten. Körsbärsblom(som jag också skickat) betyder obeständighet. Med eukalyptus säger man beskydd. Vackra och med ett trevligt budskap!

Alla blommor är förstås inte drickbar. Vissa är giftiga. Som tur var så inkluderade viktorianer örter och frukt på listan. Fruktkorg är den nya blombuketten? När jag bläddrade i den så slogs jag iallafall av ett par insikter; basilika betyder hat och jordgubbe betyder perfektion. Alltså betyder en strawberry-basil smash ”jag hatar dig för att du är perfekt?”. Nä, såklart inte. Till skillnad från radiotjänst så tänker jag inte avgiftsbelägga/tolka saker som folk har haft länge bara för att jag har ändrat mig.Bara lite,kanske. Men det finns spännande saker här för framtiden.

Om kaktus betyder brinnande kärlek så överför jag den betydelsen till tequila rakt av. Rimligt!? Apelsin betyder generositet(zest). Ingefära betyder styrka(juice). Och sen lite violsockerlag(för budskapet ”tänk på mig”) på det. Hyfsad välkomstdrink när det vankas date? Viktorianerna hade inte många sexiga budskap. Å andra kanske ananas-juice vore något eftersom det signalerar ”du är perfekt”. Alla tiki-drinkar torde vara lämpliga att bjuda ett ragg på. Eller en ”Algonquin”. Till vänner så borde allt single malt-baserat vara en idé eftersom korn symboliserar rikedom. En rabarberkomponent, i form av en bitter, för ett stänk av goda råd.  Givetvis fläder-någonting som betyder medkänsla. Även här kan ingefärs-juicen vara en idé.En god vänskap firad av en god drink. Jag tror på den här sista. Och vi ska inte ens börja snacka gin-kryddor. Här är jag och viktorianerna på samma spår. Säg det med en gin liksom. Alla ingredienser är inte ”symboliska” men tillräckligt många. Om vi tar oss en titt på, ehem, Tanqueray. Receptet är hemligt men de fyra mest betydande botaniska ingredienserna är enbär(inget),coriander(dolt värde),anjelika(inspiration) och lakrits(inget). Ok inte det bästa exemplet(skulle kollat Bombay Sapphire). Men här finns det en höjdar gimlet som bara väntar på att blandas. Kanske en rabarber-gimlet. Eller en fläder-gimlet?

Fernet innehåller så många örter och blomor d.v.s. budskap att det bara blir käbbel i munnen. Och jag gillar tydlighet.

En av mina favorit-cocktails sommartid är en ”Dempsey”; gin,calvados,grenadin och absinth. Gin har vi pratat om. Calvados hamnar under rubriken äpple d.v.s.  frestelse.  Och grenadin är granatäpple som står för dårskap. ”Du vet inte vad du betyder för mig, du lockar mig fast jag vet att det är dårskap”. En drink för opassande attraktion kanske. Men god. Om man är lite förtjust i någon som inte är intresserad så har man tamig tusan rätten att ta en Demspey. Eller 2-3.

För att inte prata om bitters! Vilka fantastiska bitter med budskap jag skulle kunna göra. Och där,där, gick jag över från cocktail-nörd till trollpacka.

Jag ska översätta det lexikon som jag kopierad ur boken; i en redigerad version med bara ätliga ingredienser kanske. Vi får se. Det kommer.

-Suss

Kommentera

