Linnea revisited/fortsätt simma,simma,simma

Jag nämnde mitt Linnea-trauma häromdagen; att jag så gärna som liten flicka ville vara den där väna saken med gröna fingrar. Vilket jag inte var. Detta fick mig att gå till biblioteket och låna ”Linneas årsbok” för att minnas/bearbeta.

Jag bläddrade i boken och fick snabbt fram uppslaget med det av mina misslyckande som jag minns mest; den lilla trädgården.

IMG_2289På min bricka blev det bara ohyra och vissna blad. Jag ansågs under hela min uppväxt inkapabel till att ta hand om växter. Vilket var sant. Jag har dödat ett antal av mina mamma blomster under åren. Har reserverat ett speciellt förakt för begonior samt ormbunkar.

Nån gång efter att ha flyttar hemifrån så började jag min karriär som grön-fingrad. En och annan orkidée levde länge. Och ett par växter som jag tror heter ”Elefantblad” har hängt med sen dess. Det jag tror är en svärdslilja har t.o.m. blommat ett par gånger. För att inte tala om min prunkande balkong. Imorgon är det dags att skörda rädisor och lite av kryddorna. Balkonglådorna är till bredden fyllda med grönt. Passade på att följa Laetitia Makloufs råd om att göra en svalkande spray; i en liten sprayflaska fylld med vatten(finns på t.ex. Muji) stoppar man ner en myntakvist,lite lavendel eller kanske lite rosmarin. Sen kan man spraya sig lite när andan faller på. Är en del av sommar överlevnads-kit tillsammans med solskyddsfaktor och solfjäder.

Vad gäller Linneas årsbok kan vi konstatera att det tog ett par år, men sen var jag där. Jag gör flädersaft precis som hon(fast jag tillsätter även lite bergamottolja), jag odlar på liten yta(bricka vs. balkong) och jag matar fåglarna på vinter. Nåt gjutet collage av upphittade kermaikskivor struntar jag i. Fast jag har planer som lite D.I.Y på sommarens semester.

-Suss(det här inlägget borde arkiveras under ”bok&bitter”; när livet ger dig citroner är det bara att fortsätta simma som Doris sjunger. Tids nog kommer du fram).

Kommentera

