Tisdagsdrink; statsöverhuvuden

Jag; alltså jag är inte så förtjust i efterätter

Min gode vän Fröken A: säger du det? Själv är jag för.

Jag; ja en riktigt god chokladfondant kanske. Eller en kula sorbet. Men annars är jag mest för smågodis och fikabröd. En bit paj kanske. Och alla sorters pocherad frukt förstås. Och romtopf.

Fr. A: Men paj är väl efterätt?

Jag; hmm…

Fr. A; det enda du undviker  är alltså créme brulée och glass.

jag: hmm…

Det var ungefär så här det lät. Man får skylla sig själv när man hänger med en Doktor i teknikhistoria. Hon analyserar. Och den här konversationen faller under rubriken #bristpåsjälvinsikt. Det är fortfarande så att på mina drömmars resturang så får jag en liten skål lösgodis efter maten. Lyckan är en kopp kaffe och ett par väl valda godisbitar. Men jag är en gottegris generellt. Det är ingen idé att försöka hävda specifika områden(fast jag äter inte spettekaka!!No way No how!)

Ungefär samma sak kan väl sägas om mitt förhållande till rom. ”nä jag gillar inte rom så mycket”. How many ways do I love rhum? Let me count the ways..

Hemingway daiquiri

Rosa cubana

klassisk daiquiri

queen park swizzle

Romtopf!!

Den sista i mina långa raddda av rom-drinkar är ”El presidente”. En Kuba-klassiker som tydligen döptes efter Gerardo Machad som var president under förbudstiden. Detta enligt Tony Conigliaro som i sitt recept på en ”El presidente” inkluderar triple sec och granadin. Det gör inte mina andra recept. De håller sig till rom,söt vermouth,bitters samt en apelsin twist. När jag gjorde den så ville jag ändå ha en extra sötma. En barsked violsyrup var min lösning. Jag vill gärna ha något blommigt i mina drinkar och just nu experimenterar jag friskt med viol. Jag har funnit att den funkar bra med tequila, och här så blev det fint med den söta vermouthen. Istället för angostura/peychaud(olika recept angav olika) så använde jag min ”Burlesque bitter” ifrån Bittermans. Ytterligare en blommig ton. Och anledningen till att jag gillar den här drinken? Det är en rom-Manhattan. Eftersom det är ljus rom blir den lättare, mer passande på sommaren kanske? Det var nog därför jag sökte sötman, jag saknade mitt körsbär.

El presidente;(ger  1 drink)

4 cl ljus rom

2 cl söt vermouth

1 barsked violsyrup

1 stänk bitter (Angostura aromatic/Peychauds/Bittermans Burlesque-bitter/ Bobs chocholate-Bitter skulle också funka fint tror jag)

för servering;

kylt cocktailglas

apelsintwist

1. Blanda alla ingredienserna i ett isfyllt rörglas. Rör runt tills väl kyld.

2. Sila ner i glaset. Twista apelsinskalet ovan drinken innan, apelsinskalet läggs sedan i drinken.

Nu borde det inte bli några fler rom-cocktails på länge?

-Suss

Kommentera

