Books in review; Cherry Bombe

Nåja, rent tekniskt är ”Cherry bombe” en tidning. Ett magasin för kvinnor, av mestadels kvinnor, om kvinnor och mat; funkar det? Jepp. Utan problem så här långt.

Kerry Diamond och Claudia Wu som ligger bakom tidningen sökte finansieringen via Kickstarter. De fick ihop pengar rätt snabbt. Det fanns ett intresse för detta. I Maj började snacket i USA och häromdagen hittade jag den på Akademibokhandeln. 199 kr är en saftig prislapp, även fast man får en  bastant publikation för pengarna.

Att den riktar sig mot kvinnor märks; vad gäller formgivningen så tänker jag på ”The gentlewomen”, som jag älskar. Vackra bilder och en balans mellan längre texter och små vinjetter. Den luktar inte illa som så många tidningar för nu för tiden(fast det kanske inte har med kvinnor att göra, bara god smak).

Att den är gjord mestadels av kvinnor märks inte heller. Det hela känns väldigt proffsigt(utom möjligtvis någon artikel). Att den bara handlar om kvinnor? Jag märker det inte. Jag var uppslukad av intrevjun med mat-stylisten, hundörande artikeln med bästa ställena att shoppas asiatiskt i New York och började skriva en inköpslista för att jag vill testa några av recepten som finns inkluderade(ett dussin sammanlagt; allt från drink till lätta pasta rätter till efterätter)

IMG_2328Drinken ifråga är en ”French75” som är Sofia Coppolas favorit-drink tydligen. Även Kate Moss gillar den har jag läst; fast hon vill ha den med vodka. Och då är det inte en ”French75” längre i min bok.  Recept på hur de gör den på Bar hemingway på Ritz och en snygg bild.

Summa summarum; Jag gillar den här tidningen. Ser fram emot nästa nummer. Kommer testa flesta av recepten. Man behöver inte vara duktigt på att laga mat för att uppskatta denna tidning. Men man måste vara intresserad av mat och allt runt omkring mat. I slutändan så äter de flesta av oss aldrig på Noma. Eller har maskinparker som Heston Blumenthal. Alla mästerkockar yrar om ”mammas mat”. Men det finns få tidningar som handlar om det. Och ännu färre som inte skapar mer ångest kring det här med mat. Den påminner om ”Fire&Knives” men jag skulle också säga att Cherry Bombe känns som en intellektuell kusin till ”Donna Hay magazine”.  Om det säger någon något.

-Suss

Kommentera

