Det var alkohol-fritt när jag var på landet. Det blev mest gurkvatten och kaffe, nån kopp te. Jag hade planer på is-te men kom aldrig till skott. Svalka,sötma och stimulans i ett glas känns som en god idé i sommartider. Som vanligt är min invändning mot det mest is-te som finns att köpa dess sliskighet. Gjorde ett försök idag med en teblandning med rökiga inslag, en s.k. ”Smokey earl grey”. Sötade gjorde jag med flädersaft. Det börjar likna något. Det är egentligen inte svårare än att man brygger te, kyler det och sen sötar efter behov. Servera med is och citronskiva.

IMG_2592Gott är det iallafall. Men jag tror att jag behöver tweaka proportionerna. Jag vill ha det rökigare för att vara helt ärlig. Sen  är det svårt att ange proportioner när det gäller hemgjord flädersaft. Grannen på landet har ett träd och jag fick de sista blommorna. Den saften, gjord på exakt samma sätt som den hemmavid, blev mycket starkare i smaken.Trädet på landet har väl andats frisk luft och mindre avgaser ger potentare blomsmak antar jag.

-Suss

Kommentera

