Tisdagsdrink;Sparkles

Peppar i drinkar; I like it! Så är det med det. När jag hittade ett rececept på remodelista(det här) som innehöll både rosenvatten och peppar så blev jag givetvis nyfiken.

Orginalreceptet innehåller gin,rosenvatten,sockerlag,grapefruktjuice,tonic,rosenblad och isbitar med rosépepparkorn infrusna i dem.

Att förhöja drinkupplevelsen genom isen är inte nytt; fina former på bitarna, att frysa in blommor för dekorativ effekt eller det klassiska att ha lite angostura i vattnet,bara ett par droppar, innan man stoppar det i frysboxen. När bitarna smälter i en typ G&t så blir det lite extra oomph. Vilket kan vara behövligt om man saknar tillgång till bra tonic. Jag är egentligen inte särdeles väl-verserad när det gäller tonic. Man jag har hört hur det pratas.

I vilket fall så frös jag in isbitar med ett kryddmått rosépeppar i varje fack. När man håller på med kryddor på det här sättet bör man kolla att de är färska. Kryddor tappar smak i skafferiet. Ska man dessutom använda dem på det här sättet så är det än viktigare( i en curry kan man gömma en del gammal skåpmat, inte här). Sen tog jag en genväg och använde rosenvattensockerlag istället för rosenvatten+sockerlag. Och det blev bubbel istället för tonic. Jag tänkte mig någon sorts ”French75” helt enkelt. Jag är besatt av den drinken just nu.

IMG_2594

Min variant av gin,pink grape-& peppar sparkler; (ger 1 drink)

5 cl gin

3 cl grapefruktjuice( välj röd)

1 cl rosenvattensockerlag

5 cl champagne/prosecco

för servering;

isbitar med rosépeppar

tumblerglas

1. Skaka gin,grapejuice och rosenvattensockerlag i isfylld shaker.

2. Häll i ett glas med de preppad isbitarna. Toppa med bubbel.

I orginalet hade de rosenblad i glasen vilket var väldigt vackert. Tyvärr hittade jag ingen obesprutad ros när jag var ute på stan. Pepparn ger inte jättemycket smak ska sägas. Om man gör en större drink som hinner stå en stund, och isen smälter, kanske det ger mer effekt. Eller om man tuggar på ett pepparkorn med jämna mellanrum. Fast det var vackert. Drinken som sådan var också god. Jag gillar #rosenvatteniallt, gin och peppar. What’s not to like med den här drinken?

När jag ändå var i farten med isbitarna så testade jag att frysa in lavendel i isbitar. En annan favorit som jag tänkte skulle vara lämplig i sammanhanget. Testade dessa i en G&T faktiskt. Även där blev det en subtil effekt vad det gäller det smakmässiga(Beefeater och Fentimans var de övriga ingredienserna) och en vacker visuell effekt.

-Suss

 

Kommentera

