Panzanella&Parklife

Mellanlandar ett par dagar i hemmet innan det är dags att åka iväg igen. Ingen vits att köpa på sig massa mat så jag jobbar med vad jag har och saker man kan köpa i små kvantiteter. Dagens lunch blev således en panzanella-sallad. Ett utmärkt sätt att använda bröd som blivit torrt(eller hade blivit det redan innan jag la in det i frysen …). Mynta,spenat och blomblad ifrån balkongen, tomater och halloumi ifrån Ica. Det är egentligen inte ost i salladen men jag blir så hungrig av att pyssla. Olja,vinäger,salt och peppar finns i skafferiet.

IMG_2817

Vad man gör är att man skär brödet i 2×2 cm stora bitar. Delar tomaterna i 1×1 cm bitar. Blandar de två och myntablad(egentligen basilika) i en skål. Sen häller man på en mix av rödvinsvinäger och olivolja. Till typ 2,5 dl brödkuber använder man typ 1 dl skurna körbärstomater(eller vanliga), 2 msk olivolja och ett rejält stänk rödvinsvinäger. Sen när det är blandat låter man det stå i 10-15 minuter så det kan safta till sig. Jag serverade med spenatblad,blomblad från indiankrassen och som sagt halloumi.

Om man inte orkar laga mat själv så kan man gå ut och äta. Food-trucks har gjort sitt intåg i Stockholm och de är här för att stanna. Tacotrucken har jag varit på ett par gånger och gillar skarpt. Innan jag åkte till Skåne lyckades jag även sampla Bun Bun truckens Bahn-Mi.

IMG_2580Beställde deras Pulled Pork-macka. Lite väl mycket koriander kanske men det är bara(Note to self!) att plocka bort innan den ramlar ut och orsakar såsfläckar på kjolen. Men annars bra balanserad smak. Nästa gång testar jag tofu-mackan för det är ett eldprov. Mycket dåligt stekt tofu i den här stan tyvärr.

Vart respektive foodtruck kan man få reda på via deras facebook-sidor.

El taco-truck(har tydligen sommaruppehåll just nu)

Bun Bun-truck(inga luncher just nu)

-Suss

Kommentera

