Tisdagsdrink; Ramos gin fizz

Jag har länge tänkt skriva något om apelsinblom. Enligt blomsterspråket betyder apelsinblom”du är lika ren(pure) som du är underbar”. En vacker tanke.

Det är en ingrediens som dyker upp med jämna mellanrum, just nu oftare än annars. Jag har gjort apelsinblomslikör, det är en av  ingredienserna i min ”Kalifens hus”-bitter och jag är förtjust i det som kallas ”vitt kaffe” alltså hett vatten och apelsinblomsvatten som dricks för att avsluta en måltid i mellanöstern. Lämnar en fräsch eftersmak och man vill inte äta mer. Försökte gör en drink inspirerat av det.

IMG_2622

På senvåren var jag ute på shoppingexpedition. Kom hem med A.P.C:s doftljus med apelsinblomsdoft. På Nitty Gritty Dam på Krukmannagatan såldes de för 250 kr st. Det fanns flera dofter men det var just den jag fastnade för just då. Det är ett väldigt bra ljus till det priset! Och det har hållit bra också. Eftersom det varit ganska varmt under sommaren/och jag har varit bort en del så det har inte brunnit jättemycket men ett tecken på kvalitéen är att jag vid hemkomst,då lägenheten stått tom sånärsom på balkongvakten, så har jag mötts av blommig fräschör i dörren. Ljuset har stått och avgett väldoft helt otänt. Ytterligare en bra grej är att det behöver inte ha det tänt särskilt länge för att hela ytan är flytande. Så du behöver inte vara orolig för att det ska förbrukas ojämnt och ha problem på det viset. De läsare som är vana vid doftljus vet vad jag pratar om. Kom som alltid ihåg att trimma veken innan du tänder ljuset så att det inte blir sotigt på kanten.

Ett annat sammanhang där apelsinblom dök upp under sommaren var prinsess-bröllopet. Trots att jag försökte tappert så kunde jag inte helt undvika bevakningen av det. Madeleine hade apelsinblom kring sin tiara. Det såg vackert ut ska medges.

Bois de jasmin sammanfattade några av sina bästa tips för inte så länge sen. Detta påminde mig om det faktum att jag faktiskt aldrig druckit en ”Ramos gin fizz”. Mina ursäkter för att inte ens smakat på en klassisk cocktail som  dessutom innehåller ett blomvatten är huvudsakligen att;

1) Den innehåller grädde och jag är laktosintolerant. Det finns inget sätt att inte äta en kardemummabulle på Saturnus och då blir det så. På bar kan man få annat gott och gin-baserat.

2)det här med sodavatten.

Men så har jag druckt typ 2,5 G&T:s de senaste månaderna så lite van vid kolsyra i drink har jag blivit. Och jag gjorde en Tom Collins för att ägna mig åt lite Method-reading vilket inte var oangenämt(hade jag läst ett par sidor till så hade jag fått veta att Sylvia Plath också gillade daiqiuris).

Så nu slog jag till.

IMG_2820

Ramos gin fizz; ger 1 drink

5 cl torr grin

2 cl färskpressad citronjuice

1 cl bergamottsockerlag

1 cl grädde

1 stänk apelsinblomsvatten

1 äggvita

för servering;

sodavatten

glas av collinstyp d.v.s. högt och smalt

1. Först så skakar man alla ingredienserna ordentligt utan is.

2. Sen tillsätter man is och skakar lite till.

2. Sila ner i glaset, toppa med sodavatten.

Det är gott och läskande. Inte för sött. Problemet med den här är att man lätt kan slurka i sig den ganska snabbt och således få i sig massa alkohol utan att ens märka det. Jag iddes dock inte dricka upp hela min; kanske det mest talande i sammanhanget. Inte en drink för mig helt enkelt. Det här med fizzes alltså…

-Suss

Kommentera

