Nästa blomma till plockning?

När jag ändå är inne på blommor och cocktails så tänkte jag tänka högt och kanske sia lite om trender på den fronten.

När jag var i Malmö förra veckan så företogs en shoppingexpiditon till Möllevångstorget med omnejd. Jag passade på att införskaffa två blomvatten; persiskt rosenvatten och ett gurkörtsdestillat.

Jag odlade gurkört, en lila blomma som smakar just gurka, förra sommaren. Den är en klassiker att frysa in i isbitar tydligen. Lättodlad var den också. Jag använde min i en vittvinsbål vilket gav en fräschör och svalka. Gurkörtdestillatet smakade däremot ogräs. Inte ens i en sockerlag blev det drickbart. En miss.

Rosenvattnet var inte heller en höjdare. Jag borde vetat bättre; libanesiska rosenvatten är det som gäller. På sistone har jag använt mig av rosenessens i min rosensockerlag men jag kommer återgå till rosenvatten. Det senare ger mer ”grönska” i smaken. Jag vill ha hela buskaget, inte bara blommorna. Jag hoppas personligen att ros i cocktails slår igenom på bred front hösten. Det fanns en drink på Nobis förrut med rosenagave men jag tyckte den var lite tam. På Tjoget har de haft en rosenlikör som jag tyvärr inte hunnit smaka men som anses vara bra. Den Mojito variant jag ofta gör, Rosa Cubana, har fått många rosenskeptiker att le stort och ompröva sin åsikt. Misstaget jag tror att många gör när de använder blommor i cocktails är att de är för varsamma. Undantagen är lavendel, som är en stark doftande blomma, och fläder. Just i fallet fläder så har St Germain en given plats i bardisken och folk räds inte att exprimentera.  Sen är fläder en smak som svenskar generellt har positiva associationer till så tröskeln är väl lägre.

Viol är väl ett tydligt exempel på överdriven försiktighet.  Aviations blev mäkta populära och många barer har en flaska ”Crème Yvette” eller annan viollikör ståendes i baren. Att bara använda den till en cocktail verkar vara ofunktionellt. Jag har personligen få goda reultat när jag blandat violsockerlag med tequila eller olika amaros.Har sett drinkar med kaffe och viol flimra förbi på internetz. En klassisk smakkombination. Precis som choklad och viol. Eller viol och lakrits.  Det är dags för andra generationens violcocktails helt enkelt.

Vad kan mer vara på tapeten? Pelargoner? Trots Geranium-gin tror jag att det är tveksamt. Mimosa? Svåranvänt. Apelsinblomsvattnet står där det står. Maskros? Igen, svåranvänt. maskrosvin är ingen höjdare och att ”dandelion&burdockbitters” skulle bli en kioskvältare är det höga odds på. Kamomill? En bubblare. En drink på Miss Voon innehöll kamomillte om jag minns rätt och jag är förtjust i min egen ”Bittermens Boston Bittahs” som innehåller just kamomill. Luktärt? Nobis cocktail med den som dekoration var vacker och populär, men så mycket bidrog den inte till smaken. Samma sak med orkidéer. Jag vill på intet sätt förringa blommor som dekoration i cocktails, det vill jag också se mer av. Man dricker med ögonen också. Jag införskaffat lindblom för att försöka realisera en idé jag haft länge. Återkommer om det.

Hibiskus har varit populärt under våren. Har det nått sin kulmen?  Det finns en hibiskusvodka på marknaden, och då torkad hibiskus är lätt att få tag på så är det lätt att gör sin egen hibiskussyrup. Dess söt-sura smak som är en blandning mellan svarta vinbär och tranbär är populärt av en anledning. Jag är ett fan.

En annan ingrediens som jag experimenterat med är jasmin. Främst i formen av ”jasmin pearls” ett grönt te med jasminsmak. Har sett drink med detta på vin&spritmuséet så kanske det sprider sig . Men till hösten? Då kanske man vill ha något tyngre, sötare.

Den tredje trenden som jag tror på är väl en fortsättning av en annan trend; svensk sprit i drink. Punsch och snaps har fått en renässans.  Jag tänker att snapsar med ljung eller pors ska synas på drinkmenyerna i höst. Skulle det kunna vara något?

Jag har ännu inte varit på Pharmarium men tror att det skulle vara ett ställe för mig. Eftersom de håller på med örter,tinkturer och allehanda alkemi. Kanske får jag lite nya idéer där.

-Suss

3 reaktioner på ”Nästa blomma till plockning?

  1. Hej! Jag heter Sigrun och jag måste säga att detta var ett intressant inlägg! Egentligen är jag mer intresserad av parfym och smaksättning till mat än drinkar, men jag gör gärna undantag 😉 Har du provat Mandy Aftels (http://www.aftelier.com/chefs-essences-essences/) smaksättare? Hon är väl mest känd för att hon gör parfym med naturliga råvaror, men hon har en del ”edibles” också, t.ex. flera citrusoljor och smaksättare baserade på olika kådor som normalt används i rökelse el. parfymbaser. Sen drack jag nyligen saft av svartvinbärsblad – helt ok, som en korsning av fläderblomssaft och (surprise) svarta vinbär, fast tillgänglig under större del av året och nästa gratis. Nu ser jag fram emot att läsa fler inlägg på din blogg 😀

    1. Jag har suktat efter att använda Mandy Aftels grejer men de är hyfsat dyra så jag har inte slagit till ännu.

      Svartvinbärsbladsaft låter intressant. Jag har gjort tinktur och likör på svart vinbärsblad förrut. Det smakar som diptyques doftljus baies luktar; alltså jättegott.
      Har ett inlägg på parfym/cocktail ingredienser på
      gång. Välkommen till bloggen!

Kommentera

