Tisdagsdrink; Summer-fashioned

Att frysa in blommor och blad i isen är ett välkänt trick. Eftersom det gick bra med rosépepparn så försökte jag med lavendel, även det med goda resultat. Så då började fundera på vad mer som skulle kunna bli bra.

Det finns massor av strössel och kanderade blommor som skulle kunna förhöja det visuella intrycket av en drink. Det skulle vara väldigt vackert med kanderad mimosa som i i stort sett är stora gula kulor. Problemet är att det är socker; det är svårt att frysa och när det möter alkohol blir det bara geggigt.

Så det är åter till kryddorna. Jag fastnade för gröna kardemummakapslar. Det är något som jag använt i drinkar för att muddla(och använder i mat hela tiden förstås). Tanken var att använda dessa isbitar i t.ex. den old-fashioned variant jag gör på sommaren med kardemummasockerlag och grapefrukt. Skulle kunna bli vackert med det gröna och det orange skalet, dessutom blir det väldigt tydligt smakmässigt.

IMG_3038

Summer-fashioned; ger 1 drink

5 cl bourbon

1 cl kardemummasockerlag (som vanlig sockerlag men låt kardemummakapslar/kärnor dra i det ett par timmar)

1 stänk angostura

1 bit grapezest

För servering;

old-fashionedglas

1  grapefruktskiva

isbitar med infrysta kardemummakapslar

1. Blanda sockerlagen och bourbon i ett glas, stänk på angosturan. Lägg i en eller två ”vanliga isbitar”. Rör runt ordentligt.

2. Zesta grapskalet ovan, gnid även in kanten på glaset med det.

3. Lägg i de ”fancy-schmancy” isbitarna(typ 2 stycken) och grapefruktskivan.

Tyvärr så hade kardemumman tappat lite av sin fina färg. De kan vara för att de alltid gör det i frysen(de är ganska känliga rent generellt) eller så kan de vara för att jag frös i dem förra veckan och sen reste bort. Tid i frysen kan vara en faktor.

Jag tror inte att jag är klar med experimenten; kan dyka upp nån bra idé.

-Suss

Kommentera

