Reads in review; Tequila Mockingbird

Redan när jag hörde om den här boken första gången bloggade jag om det. Jag älskar cocktails, jag älskar böcker. Det här borde vara något för mig.

IMG_2983

Efter att ha köpt och läst den så är jag inte lika säker på det.

Det här är absolut inte en dålig bok, tvärtom, men för någon som är nördig på båda fronterna så är det på tok för enkla cocktails och inte mer litterär anknytning än en ord-vits.

Detta sagt så har den många positiva sidor. Den är liten och behändig; ett måste när det gäller en cocktailbok. I början finns ett par sidor som förklarar utrustning och tekniker. Den är lättöverskådlig med ett index längst bak.Den är fin; jag gillade illustrationerna och formgivningen. Tim Federle har humor.

Recepten är ganska enkla. Det finns klassiker med ”nytt” vistsigt namn t.ex en Cosmopolitan blir ”One flew over the cosmos nest” som referens till boken(som på svenska heter Gökboet). Sen finns det hans egna kreationer(ev. fått lite hjälp). Sen finns det ett recept på ouzo och coca-cola. Nej. jag kan inte ens. Bara nej. Men man behöver inte göra alla recepten. Eftersom ingredienslistan är tämligen kort så är detta för lättskaffat för nybörjaren.  Jag har flera bekanta som skulle få ut mycket av den här, den skulle bli en bra present.

Nu ska jag dricka myntate och läsa Amy Stewarts ”The drunken botanist” som kom i posten igår.

-Suss

Kommentera

