Reads in review; The drunken botanist

Mitt ex av ”Tequila Mockingbird” läste jag från början till slut med ett leende på läpparna. Sen satte jag den i bokhyllan. Mitt ex av ”The drunken botanist” som kom ett par dar senare har redan efter första genomläsningen fått hundöron,marginalanteckningar och i ärlighetens namn ett par kaffefläckar. Det är uppenbart vilken bok jag gillar mest och som ger mig mest.

IMG_3043

Författare Amy Stewart har flera böcker kring botanik på sitt CV och är en cocktailentusiast. Det var tydligen så arbetet med den här boken började. Resultatet är en underhållande och informativ bok som passar ganska många. Man behöver inte läsa den från början till slut om man inte vill utan kan sovra lite, eller använda den som uppslagsverk. Texten flyter på väldigt bra och hon lyckas med humor och entusiasm ge läsaren ett hum om många av de vanligaste smaksättarna. Utöver det blir det ett par enkla men bra cocktailrecept och handfasta tips om hur man jobbar med frukt och grönt i sina cocktails. Tipsen om odling uppskattas.

Boken luktar gott(vilket nya böcker sällan gör numera) och har bra index. Kanske lite rörig formgivning men jag är grafisk puritan så det får stå för mig.

-Suss

Kommentera

