Biblioteken/blank-ish slate

Jag har noterat på andra cocktailbloggar att folk redovisar vad de har i sin hemmabar osv. Så nu tänkte jag också göra det. Med extra allt.

Här hämtar jag min inspiration;

IMG_3063Böcker,böcker och mera böcker. Ej med på bilden är några staplar konst- och inredningsböcker samt kokböckerna. Kokböckerna står i köket där de hör hemma. Vill dock lyfta fram Frances Bissells ”The scented kitchen” som är som en bibel för mig. Om man är intresserad av blommor i mat så är den oumbärlig.

Inspiration får jag även här;

IMG_3068Det är inte så många parfymer i omlopp just nu. ”Un jardin sur le Nil” ifrån Hermés saknas. Det har varit en signaturdoft i flera år. Min flaska tog slut men eftersom jag vet att min mamma har en oöppnad förpackning i sin garderob, och min födelsedag är på horisonten, så har jag inte köpt någon ny. ”Bullion” ifrån Byredo är den som jag använder mest. Älskar den; blommig med lädertoner. Detsamma gäller ”Bottega Veneta” ifrån Bottega Veneta. Den är stramare och mer åt chyprehållet. Bakom står ”Sensuous” ifrån Estée Lauder. Ett felköp. Det är en välgjord doft men på tok för orientaliskt tung för mig. Jag känner mig utklädd. Ett försök till stilbyte för ett par år sedan resulterade i en kort frisyr som jag var väldigt nöjd med(fast jag låtit det växa ut igen) och införskaffandet av den parfymen. Vill inte kasta den men om någon vill ha den så säg till. Längst bak står en parfym som jag bad min bror köpa i London i våras. Parfymhuset Miller Harris gjorde ett samarbete med Marks&Spencers och jag tyckte att det var värt att försöka mig på deras rosdoft. Har inte riktigt börjat använda den ännu men tror att den kan passa till hösten. Har beställt samples ifrån Francis Kurkidjian; vi får se om något där kan falla mig på läppen.

Här finns inspiration och kunskap

IMG_3064Samlingen med cocktailböcker växer sakta men säkert.

Och här hämtar jag råvarorna. Även fast det inte finns så mycket av den vara just nu. Jag har försökt att dricka ur vagnen innan jag köpte mer.

IMG_3065Lite bitters; Angostura,Reagans no 6, Bittermans ”Burlesque  bitter” samt ”Boston Bittahs”. ”Rhubarb”,”Plum” och ”Black walnut” ifrån Fee Brothers. Lite hemgjord ”Calips’ house”.

Ett par likörer; Cointreau,Maraschino,D.O.M,gul chartreuse och Amaretto. En flaska Fernet som stått i flera år. Nardini amaro. Hemgjord ”sloe gin”. Laproigh som jag aldrig dricker ”as is” utan använder ett stänk av i vissa drinkar.

Har lite bisongräsvodka på gång till ett experiment och en ginskvätt som ska sparas till en ginprovning.

Mindre än så här blir det nog aldrig. Nu häver jag köpstoppet och kan börja ”bygga” igen.

-Suss

Kommentera

