Rapport ifrån en syltverkstad

Igår ägnade jag mig åt att ”förädla” årets bärskörd. Resultatet;

Romtopf; 3 burkar med blandade bär. Jag gjorde dem med ljus rom och ljust muscavadosocker. 1 kanelstång per burk. Nu är det bara att vänta i tre månader.

Rabarbermarmelad; 2 burkar av vanlig sort med bara socker och lite citronsaft och zest. Sen en burk med lite rosenvatten och stjärnanis(tog ur den innan burkning). Lite väl mycket smak på frukostmackan men jag tänker att den ska bli bra i mat. Att bara steka på ett par ankbröst, sen dra ner lite rabarbermarmelad med den goda skyn, på med grädde. Låta det puttra ett tag. I mitt huvud blir det här en bra middag med lite potatispurée till. Vi får se när jag kommer ihåg att köpa anka.

-Drottningsylt; 3 burkar. Blåbär och hallon smakar så bra ihop. Jag låter en kanelstång koka med där också, men tar ur den innan jag häller det på burk.

-Blåbärsylt; 3 burkar ”plain” blåbärsylt i första omgången och när jag gjorde en andra sats(har ingen jättestor kastrull) så bytte jag ut en del av sockret mot flädersaft samt tillsatte lite pektin. För lite i ärlighetens namn. Fast lite rinnig sylt är OK när den smakar gott. Kommer servera den till fattiga riddare och knaperstekt bacon. Flädersaften har ingen lång hållbarhet i sig, så jag är osäker på sylten, och  kommer försöka äta upp den  först. Bör inte bli svårt.

-Suss

Kommentera

