Tisdagsdrink; Proustian-cocktail

Jag hade länge  för vana att göra bitters av böcker jag älskade. Men tanken på cocktails på samma tema var aldrig långt borta. Och det finns få böcker jag älskar så mycket som romansviten”På spaning efter den tid som flytt” av Marcel Proust. Det är en av mina största läsupplevelser. Alla som känner mig har hört detta till leda.

Den bit av boken som de flesta känner till även utan att ha läst Proust, är den på sidan 53-54  om madeleine-kakan och lindblomsteet som han blir bjuden på. Den smakupplevelsen ger honom oväntat en känsla av att vara tillfreds och en glädje som han inte hade kunnat förutse. Den leder också till att han med klarhet minns sin barndom och börjar sin berättelse, sin ”spaning efter den tid som flytt”.

Alltså blev det den händelsen som jag fokuserade på. När jag blev serverad kaka till  cocktail på Dorchester förra våren såddes ett frö. Att lindblom skulle ingå var givet; finns att köpa på välsorterad hälsokostbutik(det är både blommor och blad i de flesta. Fungerar utmärkt). Jag är förtjust i lindblom vilket fall; Det är ett ganska vanligt ört-te i Franrike, och jag köpte en parfym med den doften i Berlin, på ett trevligt parfymeri på Alte schöne strasse (tror jag), häromåret (men gav sen bort den till Mormor).

Sen var det alkoholkompositionen; efter att ha smakat på min lindblomsyrup bestämde jag mig för en blandning av gin och calvados. Lindblommen var örtig men jag tänkte också på absint. Inte lakritstoner men lite malörts-vibb var det. Tänker jag absint så tänker jag ofta ”Dempsey”! En förträfflig cocktail med gin,calvados,grenadin och absint.

Eftersom de madeleine-kakor jag bakat innehöll en hel del citronzest så skippade jag det i drinken men tog till lite Reagans no. 6 för fräschör.

Lindblomsyrup:

Koka upp 2 dl vatten och 3 dl socker. Se till att sockret är upplöst. Använd torkade lindblomsblad och använde ca 1 dl löst packade blad. Ha ner i det i sockerlagen. Rör runt. Låt koka en minut. Låt svalna något(5-10 minuter). Sila sedan ner i burk. Låter man det stå för länge så blir det svårt att sila. Men man kan dra på rejält med blad om man vill; de innehåller inga bittra ämnen.

IMG_3183

Proustian-cocktail; ger 1 drink

3,5 cl gin

1,5 cl calvados

1 cl lindblomssyrup

1 stänk Reagans no. 6(eller annan apelsin-bitter)

för servering;

tekopp eller cup-tail glas är lämpligt

madeleine-kakor

1. Rör alla ingredienserna i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i glaset.

3. Servera med kakorna på fatet.

Det blir en drink som är fräsch utan citron, örtig men inte för mycket. Bra. Kan ev. bli bättre med mer bitters eller starkare lindblomsyrup. Kanske tajtar till den eftersom. Men på det stora hela är jag nöjd. Jag har fått;

1. äta kakor

2. dricka drink med blommor och blad i

3. fått med en Proust-referens.

#todaywasagoodday

För de som inte orkar läsa romansviten kan jag rekommendera den i serie-form.  Den fantastiske Stéphane Heuet har bearbetat texten samt tecknat bilder vilket sammantaget ger ett seriealbum som är väldigt läsvärt och förhåller sig väl till orginalet. Flera av delarna finns numera i svensk översättning.

-Suss

P.S. På instagram kallade jag den A la recherche-cocktail men det blir nog för knepigt. Jag kallar den ”Proustian” istället. D.S

Kommentera

