Viktorianska emoticons

Se där. Efter mycket om och men har jag slutför första hälften av ”mitt” blomsterlexikon, mottagar-delen.

Jag utgick ifrån det blomsterlexikon som  Vanessa Diffenbaugh sammanställde till sin bok ”Blomsterspråket”. Men sen letade jag rätt på ett par böcker till på det ämnet för att komplettera framförallt med fler örter och träd. Vissa har jag ändrat betydelse på: pioner enligt Diffenbaugh är vrede. Jag fördrog betydelsen ”Allt är inte guld som glimmar” som jag fann i Erik Berings bok ”Blommornas språk”. Det finns nog med negativa betydelser till blommor; lite eftertänksamhet kändes på sin plats.

Alla dessa saker får man väl ta med en nypa salt. På 1800-talet var det ”drama”. Inget ”du verkar trevlig, ska vi lära känna varandra?” eller ”du diggar inte mig, whatevs”; det är hat eller kärlek. Varför man ens ger blommor till någon för att säga att man hatar dem fattar jag inte. Ignorera dem istället.

Detta är som sagt en petitess, lite trevlig kuriosa. Tveksamt om det har någon praktisk applikation i dagens samhälle. Det som är viktigt att komma ihåg är att buketter(eller fruktkorgar) alltid är trevligt att skicka för att visa sitt stöd,sina känslor eller lyckönska någon. Det är det som är det viktiga. Att man gör det, inte vilka blommor man i slutändan skickar. Och jag bryr mig inte så värst om vad pioner betyder; jag tycker att de är jättevackra och kommer köpa dem till mig själv eller andra även i fortsättningen.

När andra delen kommer ,”avsändar-sidan”, är oklart. Ska försöka tota ihop det under veckan.

-Suss

Kommentera

