#tbt

IMG_3224En av de första drinkarna jag vågade mig på att blanda hemma var en kreation som jag läste om i en tidning. Jag tror att det var ”Plaza”; de gjorde en artikel där de ondgjorde sig över att flygresor blivit så oglamorösa. De erbjöd en teoretisk bot genom att be olika kreatörer föreslå en förbättring, någon designer fick föreslå flygvärdinneuniform osv. Calle Carboni fick i uppdrag att hotta till drinkvagnen. Den av hans drinkar jag tog fasta på då var den som innehöll calvados,lime,chili och fruktsoda; vilket passade mig eftersom jag hade en flaska calvados hemma efter en Paris-resa.

Jag kan inte minnas att det fanns något recept, bara en ingredienslista. I vilket fall improviserade jag med lyckat resultat. Tyckte jag då iallafall. Det har flutit mycket sprit under broarna sen dess, och jag har blivit något kräsnare.

Eftersom jag för första gången på länge har  Calvados i mitt hem så gjorde jag en för ”gamla tiders skull”. 4 cl calvados,lite chili,2 limeklyftor skurna i mindre bitar. Toppade med fruktsoda. Den är okej, men jag tror att den skulle bli bättre med Champis(allt blir bättre med Champis). Jag kan tänka mig bättre drinkar med calvados för egen del men tror att den kan vara en ”gateway-drug” för vissa. Den var ju liksom det för mig….

Det jag lärde mig på kuppen var att sötma och hetta tar ut varandra i drinkar, precis som jag visste att de gjorde i mat. Och jag insåg att massa flaskor skulle jag aldrig ha plats/råd med så det var lika bra att applicera det jag kunde om matlagning på ”det där med drinkar”. Resten är historia.

-Suss

Kommentera

