Tisdagsdrink;Fräsch som en nyponros?

Jag gillar att plocka bär och så. Väl känt. Så att jag blev erbjuden att plocka nypon på bekants nyponrosbuske var väl inte helt otippat. Jag skred till verket med ett recept i bakhuvudet. I min trädgårdsbok ”The virgin gardener” av Laetitia Maklouf finns ett recept på ”Rosehip syrup”. Receptet hon använder är från 2:a världskriget, nypon var ett sätt att undvika skörbjugg. Hon skriver att nypon ifrån Rosa Canina(det jag använde) eller R. Rugosa blir bäst; men alla nypon är tydligen ätbara. Fast kanske inte lika smakliga eller c-vitaminrika. Enligt praxis ska man vänta tills första frostnatten innan man skördar fast man kan göra som med slånbär; lägga dem i frysen över natten. Som alltid när man skördar något man inte odlat själv ska man;

1. Kolla att det är tillåtet

2. Se till att man vet vad man plockar

3.  Inte plocka för nära hårt trafikerad väg.

För det här receptet behöver man en hushållsassistent/mixer och en saftsil(mixologens bäste vän).

Nyponsyrup; ger ca 7,5 dl

400 gr nypon; rensade ifrån stjälkar och blad

2×5 dl kokande vatten

300 gr strösocker

1. Mixa nyponen i hushållassistenten. Ta bara lite i taget, de är ganska hårda. Det ska bli finhackat, verkligen finhackat.

2. Placera dem i 5 dl kokande vatten. Koka upp igen. Ta dem sedan från värmen och låt stå 15 minuter.

3. Låt det rinna av i saftsilen. När den avgett det mesta av vätskan så häller man ner nyponhacket i ytterligare 5 dl kokande vatten.

4. Koka upp och ta det sedan från värmen och låt stå 15 minuter.

5. Sila. Ta loss silduken och krama ur ordentligt.

6. Nu har du knappt 1 liter vätska. Placera i ren kastrull och låt det koka upp.

7. Sjud till det är ca 5 dl. Då vispar man ner sockret. Koka i 5 minuter till.

8. Låt det svalna något innan du häller över det på rena steriliserade flaskor. Förvara i kyl eller kallskafferi. När flaska är öppnad håller den typ en vecka i kylen.

Slutprodukten är typ nyponsoppa deluxe. Inte lika sött och mer fruktigt. Men ändå…

Vad ska man då göra av den? Bra fråga. Hade jag varit bartender och kunnat tävla i Hernö gin-tävlingen som utlysts så kanske något med Navy Strength gin,nyponsyrup,en skvätt av väl vald snaps och lite enrisrök. Men det är jag inte. Det faktum att det är c-vitaminrikt för ändå tanken till någon sorts”sailorgrogg”. De hade lime i rom på fartygen för att sjömännen inte skulle få skörbjugg. Så det blev en svenne-daiquiri.

Här borde jag kanske haft en bild på mig själv i sjömansbyxor istället. Jag passar väldigt bra i det.
Här borde jag kanske haft en bild på mig själv i sjömansbyxor istället. Jag passar väldigt bra i det.

Sailor-Suss(ger 1 drink)

5 cl ljus rom

3 cl nyponsyrup

2 skvättar Reagans no 6

för servering:

glas

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Häll upp i glas.  Skepp o’hoj!

Det blir sött och fruktigt. Toner av russin och äpple. Lite orange-bitter förhöjer det.  Jag tror att det här skulle bli bra i gin-drinkar men också med en mörk kryddig rom. Sen börjar det bli dags för de varma drinkarna och I love me some toddies.

-Suss

En reaktion på ”Tisdagsdrink;Fräsch som en nyponros?

Kommentera

