Some harvest,harvest bullshit

Det är så gott som tomt på balkongen nu. Där ute står ett bord med en odling kronärtskockor. Tydligen ska de inte skördas förräns snön har fallit.

De kryddor som jag odlat istället för blommor i mina balkonglådor har förbrukats allt eftersom. Den sista gräslöken och dillen åkte ner i en kall sås till lax härom veckan. De två hade kunnat åka in i frysen. Så är inte fallet med mynta.

Många kannor mynta-te har det blivit under sommaren. Man ska alltid plocka blad och stjälk ifrån plantan för att främja tillväxt. Tar man bara blad så får man bara en tråkig torr stjälk kvar, där det inte växer ut nya blad.

I år, tack vare det vackra vädret, mådde basilikan väldigt bra. Pesto,pesto,pesto. Rosmarinen klarade sig också bra och det sista har blivit torkat och kommer användas i nån sorts gryta under hösten.

IMG_3234Min schalotten-lök blev jättefin. De var små och gulliga. Funderade på att göra ”cocktail-onions”(både Laetitia Maklouf och Katie M. Loeb har recept i sina böcker) men eftersom jag aldrig dricker Gibsons så verkade det mer vettigt att använda dem i en risotto. Som blev smaskens.

IMG_3240Från landet fick jag plommon. Som brukligt är gjorde jag plommon i lag.

IMG_3252Fick även med mig tomater hem. Ugnsrostades omedelbart bums och åts med pasta.

-Suss

Kommentera

