Desktop detox

Bokmärkesraden i min dator är lång. Väldigt lång. Vare sig det är artiklar till ett planerat experiment/inlägg eller något kul som jag stöter på så samlas det på en och samma hög. Dags att höststäda med andra ord.

1. Amber: Bekant i Chicago informerade mig att den hetaste ingrediensen i cocktails i den stan var amber (ambergris på engelska). Med andra ord val-spya. Som trots sitt något ofräscha ursprung doftar underbart och är en ingrediens som genom århundraden varit medicin,afrodisiakum och parfym-bas. Tydligen finns det en tradition av att använda det i bål, vilket är tillbaka på tapeten. Road som jag är av både parfym och cocktails så hade det här varit något för mig. Men priserna på amber är astronomiska, om man ens hittar nån bit som är ”food-grade”. Kanske bäst att åka till Chicago och testa själv. Men den här artikeln, och den här är spännande läsning.

2. Sangrias:  Sommaren är över för den här gången och det blev ingen cool sangria för mig. Den här artikeln i N.Y. Times var det som inspirerade. Det var inte bara jag som blev peppad:Stir and Strain gjorde något som verkade top-notch. Jag sparar mina idéer tills det blir varmt igen.

3. Hur grymma är inte de här inbjudningskorten man kan göra själv?

letsdococktails_printables_01Instruktioner och pdf-filer att ladda ner hittar ni här.

4. D.I.Y:  Jag har verkligen pysslat loss på sistone. Jag tycker det är roligt. Eller så har jag haft näsan för nära limtuben. Lite av en win-win kan man tycka. Stylemeprettyliving.com har del inspiration och instruktion att erbjuda t.ex. hur man pimpar sin cocktailglas( om man inte vill göra tekoppar på fot d.v.s) eller ”hacka” en IKEA-möbel och göra en snygg barvagn.

Trevlig helg och pyssla lugnt!

-Suss

Kommentera

