Tisdagsdrink; Autumn winds

Jag älskar hösten. Krispigheten i luften, doften av öppna brasor, de vackra färgerna och känsla av att återfödas. Även fast jag inte går i skolan längre så signalerar skolstarten för mig ”ett nytt blad”. Att köpa nytt papper till skolbänken och böckerna  var något jag la mycket tid och energi på som flicka. Efter sommarens brevskrivning var det ofta dags att fylla på även med sådant papper(och jag skriver forfarande pappersbrev). Sen en ny höstjacka och skor. Efter det är man ”all set” att ta itu med livet. Det kan också ha att göra med att jag fyller år på hösten.Ev.

Sen är jag svag för höstens smaker. Svamp,äpplen,plommon,slånbär och nypon. Jag drar på mig gummistövlarna och ger mig ut för att plocka. Utom just äpplen som jag fick leverarade till dörren i år( Tack Ulrika och Carin!).

På detta tema blev det en drink som inkluderade det som verkar bli en av höstens stor trender; rök. Jag drack drinkar med rök på Pharmarium för ett tag sedan. De använder rökpistol. Även fast jag gärna drömmer om min maskinpark(som i fablernas värld har blivit ganska omfattande) så gick jag på Ginhounds linje. Jag byggde en bong en röksamlare.IMG_3260Det finns lite olika metoder. Jag körde på Ginhounds modell och eldade lapsang te(i mitt fall) under en tratt,upp i en burk som fångade de ljuva aromerna. Stir and strain körde en modell med ljus i burk, med röken rätt i glaset.

Som sagt jag valde lapsang teblad att röka. Detta i en plommon-Gimlet.  Inspirerad av den rabarber-Gimlet jag drack på 69 Colebrook row(och som jag gjort ofta sen dess) testade jag att göra något liknande på den lag som blev över från mina ”plommon i lag”. Inget ska gå till spillo. Jag antar att man annars kan koka plommonsaft och filtrera.

Plommon-Gimlet(ger 1 drink)

Först gör man röken som samlas på burk. Sen rör man drinken. Det måste gå undan.

6 cl gin

2,5 cl plommonlag

ca 1 dl lapsangrök

för servering;

grapefrukt zest

1. Ha alla ingredienser redo. Gör röken och samla på burk.

2. Rör gin och plommonlag i ett isfyllt rörglas.

3. Sila ner drinken i burken, och så att säga skölj den i rök.

4. Häll sedan ner i glas och zesta.

Jag gillar det söt-syrliga med plommonen. Det gör sig väldigt bra med de torra rökaromerna och grapefrukten. De senare två tar inte över men är där i bakgrunden. Toppen var väldigt rökig för mig, grape kom mest i eftersmaken. Alldeles lagom så här på höstkanten.

Nu ska jag leta på nätet efter en vinterkappa.

-Suss

Kommentera

