Rök,läder,rosor och earl grey-te(med inslag av katt)

Det finns en scen i Harry Potter-böckerna/filmerna där det under en lektion tillreds kärleksdryck eller snarare en dryck för att göra någon förälskad. En egenskap denna dryck har är att den luktar som det bästa den tänkte ”mottagaren” vet. Herminone börjar prata om papper och nyklippt gräs direkt. En flicka vi alla kan sympatisera med. Fast det där med ”love potions” är inte så lätt, som vi fick lära oss sen. Drugs are bad…

Men att samla alla dofter man gillar på i en flaska är en bra idé. Det kallas parfym. Även fast man kan få uppskattande kommentarer av andra så den väl främst tänkt att ge välbefinnande åt en själv.

Så här till hösten blir jag sugen på en annan sorts smaker och dofter. Det kan vara dags att investera i en ny parfym. Inget radikalt annorlunda, men lite. Vart sak man då leta efter en doft?

1. Francis Kurkdjian

IMG_3110Kurkidjian är en fransk näsa som utöver att skapa dofter för de stora modehusen(bl.a. Elie Saab) har ett eget parfymhus. Hans dofter finns inte i Sverige tyvärr. Man kan via hemsidan beställa ”samples” men måste betala €14 för frakt.  Man får välja själv vilka fyra man vill ha. Detta ger möjlighet att testa innan man pungar ut med massa pengar.

Jag satsade på Amyris,Oud silk mood, Lumiére Noire och Aquavitae. Den sistnämnda var mina favorit; bra citrusfräschör utan att bli ajax,lite sötma och blommighet/grönska ifrån hedione-noterna.  Tyvärr hade den dålig ”staying power” på min hud och vintern kräver kraftigare bett. Detta är kanske ett sommar-alternativ. Amyris var mitt andraval. Beskrivningen anger citronblom,apelsin,amyris(en växt i citrusfamiljen),iris,vetiver och amber. Det är en en fin parfym; tyvärr var det för lite vetiver och amber för att göra mig nöjd. Det blev bara blommigt. De andra två var för tunga för mig och gavs till Mamma. Hon kan bära mycket kryddigare dofter än mig.

2. Serge Lutens/Palais de Shisheido:

Serge Lutens butik vid Palais Royal i Paris är kultförklarade, den är som en blandning mellan ett smyckeskrin och tempel. Dofterna, som är framtagna i samarbete med Christopher Sheldrake, är fantastiska. Numera kan man köpa dem online så vet man vad man vill ha så är det bara att plocka fram kreditkortet. Om man inte vet det? Ett tips jag fick i Financial Times bilaga ”How to spend it” för några år sedan(i en artikel om Serge Lutens) var att skicka ett trevligt brev till dem och förklara sitt dilemma ; att man inte kan testa deras dofter i Sverige. Då skickar de  sitt doftbibliotek,”Le petit livre des parfumes”, i form av broschyrer med vax-samples utan avgift eller köptvång. Så kan man lyfta på flickarna och nosa sig fram i hemmets lugna vrå.

Les Salons du Palais Royal Shiseido

Jardins du Palais Royal

143 Galeries de Valois

25,Rue de valois

75001 Paris

Att skriva på engelska går bra. Var trevlig i brevet. Tacka på förhand. Glöm inte att inkludera ditt namn och din adress.

3. Riktig parfym

Via mitt eget kommentarsfält hittade jag den här sidan. Man kan alltså beställa små mängder av flera olika dofter ifrån Kerosene och Etat Libre d’orange. Jag är bekant med det senares dofter: väldigt spännande saker. Sidan som drivs av en parfymentusiast gör det lätt för köparen; man kan köpa prov på enstaka dofter men det finns  också färdiga ”set” man kan köpa enligt vissa teman. Den där ”Jasmine et cigarettes” låter väldigt lockande måste jag säga. Ska fundera lite till.

-Suss

En reaktion på ”Rök,läder,rosor och earl grey-te(med inslag av katt)

  1. Hejsan! Jag ligger toklångt efter med det här att läsa bloggar så jag har inte sett detta inlägget förrän nu! Tack jättemycket för omnämnandet 🙂 Och sen har jag en grej jag tänkte fråga, jag hittar inte din mailadress på siten, skulle du kunna direktmaila mig på sigrun (punkt) olafsdottir (at) riktigparfym (punkt) se ?

Kommentera

