Reads in review; Drinkar från förr och nu

När jag botaniserade på Rönells Antikvariat häromdagen hittade jag den av Systembolaget utgivna ”Drinkar från förr och nu”. För 50 kr tyckte jag att det var läge att slå till.

Ett par sidor cocktailhistoria, några uppslag med  handfasta tips om tillredning och sen lite om vad man kan behöva i sin hemmabar. Informativt.

Recepten börjar med ett uppslag om 1800-talet, men annars är varje kapitel ett årtionde; 1900-1910 osv. Mycket klassiska recept och eftersom det är Systembolaget som ligger bakom så är det en hel del alkoholfria alternativ med. Alltid ett plus.

Boken är liten och behändig med bra index längst bak; både enligt namn på cocktail och enligt bassprit. Den borde vara lätt att hitta på loppis. Kanske inte den snyggaste exteriören men i övrigt ganska ren formgivning. Brödtexten i Palantino liksom.

Jag testade att göra en ”Punk lady” ifrån kapitlet om 80-talet. I orginalet var det grappa(jag är lite på en grappa-tip just nu),Amaretto(alltid bra, jag gillar tantsprit) och en rejäl dos Angostura bitter. Lite väl mycket för mig. Så jag twistade till den lite med Peychauds istället. Det känns punk?

IMG_3360

Punk lady 2.0; ger 1 drink

4 cl grappa

2 cl Amaretto

1 cl Peychauds bitter

till servering;

lämpligt glas

litchifrukt på säkerhetsnål

apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas. Sila ner i glaset.

2. Gnid apelsinskalet längs glaskanten. Dekorera med litchifrukt på säkerhetsnål(jag använde en ”kiltnål dvs en jättestor en). Servera.

Min variant var obviously mer i min smak. Mycket fruktigt; körsbären i Peychauds blir väldigt tydliga. Trevligt med stjärnanisnoten. Ganska sött med inte insulinvarning. Zest är verkligen nödvändigt. Bra drink på hösten när det är kallt och mörkt.

-Suss

Kommentera

