Reads in review; ”The Martini Diaries”

”The Martini Diaries” är en blandning av receptsamling och fiktion. Inte på det sättet som väldigt mycket av cocktail-historia kan klassas som ”sagor för stora barn” utan en påhittad berättelsen om en parisisk bar,”Aerobleu”, på 40-talet. Fast den skrevs 1997.

IMG_3451

Ett antal varianter på Martinis presenterade med anekdoter om deras tillkomst, mot en bakgrund av jazzklubbens celebra gäster och vanliga fyll-kajor. Allt ”nedskrivet” av barchefen Leslie Ann Nash i en anteckningsbok som hittades av en slump på en vind i San Francisco. I samma serie finns en bok som är ”skriven” av barägaren Max Morgan och en till.

Historierna är charmiga, även fast recepten inte känns helt autentiska. När jag bläddrade i den hittade jag dock ett par varianter som innehöll genever(som jag gillar) och därför slog jag till. Det är oklart vem som ligger bakom drinkarna. Det skulle vara intressant att veta.

Som sagt jag är en sucker för snygg formgivning och att den kom i sin egen plåtlåda kändes cheesy och classy på samma gång. Jag ska testa ett par av recepten så fort jag har skaffat gin till mitt hem och lyckats lura hit en testapa eller två. Judgement pending på recepten än så länge men jag gillar ändå idén.

Mer kuriosa en användbar, jag tänker att den skulle vara en bra present kanske.

-Suss

En reaktion på ”Reads in review; ”The Martini Diaries”

Kommentera

