Apelsinblom och mer apelsinblom

IMG_3462Jag har på sistone försökt utöka min  repertoar av drinkar med apelsinblom. För att göra det något lättare förfärdigade jag två stycken olika sockerlager med apelsinblom; en med apelsinblomsvatten(blöt) och en med torkad apelsinblom(torr).

1. Apelsinblomsvattensockerlag;

Ett långt ord för en enkel sak. Förlagan är givetvis den rosenvattensockerlag som jag gör hela tiden(för att den är så användbar). Jag hettade upp 2,5 dl apelsinblomsvatten i en kastrull. När det började sjuda tog jag det av värmen, hällde  ner 5 dl strösocker och vispade som en galning till sockret lösts upp.

Resultatet smakar apelsinblomsvatten men inte så man spricker. Det verkar finnas en maxgräns för hur mycket apelsinblom det kan smaka. Men det blir väldigt parfymigt och drar åt det tvåliga hållet. Detta kan man inte ha i vad som helst tror jag. Men jag har en idé om något som kan bli väldigt fint.

2. Apelsinblomssockerlag:

Lite kortare ord, något längre tillredningsprocess. Torkad apelsinblom köpte jag på Örtagubben för länge sen. Jag har använt bl.a. till att göra likör på. Men som alltid vill jag göra det lätt för mig, och ha ingredienser som är så flexibla som möjligt. Och framförallt att mina experiment ska föra mig och min kunskap längre fram(eller djupare ner?), inte mig och min plånbok till ruinens brant(I’m talking to you my infused gins!(oh no, not you sloe gin, you’re special).

Sagt och gjort: Jag kokade upp 3 dl vatten. När det började bubbla tog jag det av värmen och tillsatte 3 msk torkad apelsinblom. Låt det dra ca 20 minuter. Sila ordentlig med tesil. Koka upp vätskan igen och när det sjuder ta det av värmen. Tillsätt dubbla mängden strösocker. Vispa som en tok tills sockret lösts upp. Jag stoppar inte ner apelsinblomen i sockerlagen direkt eftersom den tenderar att smula och då kan det ligga kvar något som ger mer smak över tid, inte alltid på ett bra sätt. Denna metod använder jag även för att göra lindblomssockerlag numera.

Resultatet av denna variant är inte lika tvåligt. Det smakar apelsinblom men är inte lika ”rent i smaken”. Den har en kryddighet och en liten beska som kickar till långt bak i gommen. Jag använde den ganska omgående som substitut för Cointreau i en drink, och jag är nöjd med resultatet.

Gird your loins; det kommer bli mycket apelsinblom ett tag framöver.

Suss

Kommentera

