Tisdagsdrink; Kungsholms-cocktail

UPDATE: Läsare påpekade att jag varit slarvig. Den heter ”Kungsholm”-cocktail inget annat. Tack för hjälpen!

Ibland trivs jag bäst på soffan med en tekopp i ena handen och en bok i andra. Vi är inne i en sån period. Jag plöjer böcker av alla sorter. En som hamnade i min tass var ”Vinterträdet” av Ellen Mattson.

Efter att ha gjort grundlig research så har författaren försökt föreställa sig och beskriva världsstjärnan Greta Garbos liv så nära som hon kan komma; genom hennes assistents Vendelas ögon. En annan ung kvinna som lever så nära men ändå så långt ifrån. Två svenskor i den kaliforniska öknen som lever i en underlig symbios. Alla vill känna Garbo, men ingen vill egentigen känna Greta.  Lika mycket som publiken avgudar skådespelerskan och vill se henne lida på duk, lika lite vill de egentligen se henne le i verkligheten.  Tror Greta i alla fall och håller dem på avstånd.

Det är en bra och välskriven bok om än något långsam. Lite repetitiv. Men väldigt intressant i en numera ännu mer kändis-besatt värld där möjligheterna att stanna i rampljuset genom att ställa till skandal eller ”tala ut” är oändliga.  Undantaget är Kate Moss. Och vem är det som folk inte kan få nog av och tillskriver nästan magiska egenskaper?

Jag fastnade även för en del av naturbeskrivningarna. Det skrivs om vackra blommande apelsinträd. Ha det i minnet när du fortsätter läsa inlägget.

Nog om boken i stort. Det har smugit sig in ett faktafel på sidan 58. Där åker Garbo och hennes nyblivna assistent Amerikalinjen till New York från Göteborg. De är på båten Kungsholmen och dricker drinken med samma namn. I boken står det att den består av ”gin, curaco och lingondryck”. Lät som en tajt liten ”Cosmo” i mina öron. Och eftersom jag gärna skulle se att lingon fick lite mer anseende i cocktailsammanhang så var den värd att prova.

När jag sen kom hem så tog jag fram Knutte Sundins bok för att kolla exakt recept. Han var ändå barmästare på Amerikalinjen i 25 år. Och mycket riktigt så finns ”Kungsholm” med i hans bok. Fast den innehåller varken gin eller lingondryck.

Som så många stadsdels-döpta drinkar så innehåller den söt vermouth. Basen är konjak, toppings är Angostura och Cointreau. Fast jag beslöt mig för att använda min sockerlag på torkad apelsinblom för att få en annan kryddighet och lite blommigt också. Det kändes liksom  det i alla fall blev lite anknytning till boken. Nu när jag hade gjort den och allt.

IMG_3494

Kungsholm-cocktail; ger 1 drink

5 cl Konjak

2,5 cl söt vermouth

4 stänk Cointreau

1-2 stänk Angostura Bitter

För servering:

cocktailglas

körsbär

1. Rör väl i rörglas med is.

2. Sila ner i cocktailglaset och garnera med ett körsbär.

Knutte förslår även att man kan lägga till ett stänk absint eller anisette. Jag skippade det.  Det blir lite som en Manhattan, I mean, hey what’s not to love?  Jag borde blanda fler drinkar ifrån Knuttes bok. Och göra fler drinkar med lingon. Fast först så ska jag läsa lite till.

-Suss

2 reaktioner på ”Tisdagsdrink; Kungsholms-cocktail

  1. Först ett hurrarop: Jag har blandat mig igenom de flesta av Sundins böcker och funnit att hans drinkar som uppkallats efter Amerikaliniens fartyg är smakliga (Drottningholm, Gripsholm, Kungsholm). Kungsholm är ett gott val. Skål!
    Sedan lite skäll: Båten hette M/S Kungsholm och drinken heter Kungsholm (åtminstone i min bok), inte Kungsholmen.
    M/S Kungsholm var fantastisk vacker. Den skildras ingående i Ann-Marie Ericssons rikt illustrerade bok ”M/S Kungsholms inredning: Mästerverk i svensk art deco”. Den kommer att vara en viktig inspirationskälla när jag blir stenrik och ska låta bygga min egen bar.

    1. Tack för rättelsen; även i min bok heter den ”Kungsholm”. Slarvfel.

      En eloge för att du blandat dig igenom Sundins böcker; har du en blogg? You should, den sortens grejer gillar jag att läsa om.

      Hoppas att du blir stenrik och kan bygga din egen bar. 😉/Suss

Kommentera

