Reads in review: The curious bartender

Om man ska utnämna någon bartender till cocktailens ”Heston Blumenthal” så är det jämnt lopp mellan Tony Conigliaro och Tristan Stephenson. Nu har även den senare kommit med en bok. Dags att koppla in din thermomix,rökpistol och sousvide maskin.

Boken som sådan är tänkt att tillfredställa nybörjare så väl som andra bartenders. Det blir en del väldigt grundläggande, om utrustning och beredning, men också en ganska ingående genomgång av olika sorters gelé-ämnen och hur de kan användas i diverse drinkar.

Recept-delen är organiserad efter spritsort. En väl sammansatt drinklista med favoriter som Manhattan,Sidecar och Paloma. Det ”klassiska” receptet och dess historia kommer först. Dessa kan vem som helt göra. Sedan följer Stephensons variant och hur han tänkte kring det. En del recept är menade mer som inspiration, det står klart angivet i förordet.

Formgivningen  påminner om ”Bitters” av Brad Thomas Parsons till utseendet. Bra val av typsnitt. Tydlig text, bra bilder. Den luktar helt OK. Bra index.

Jag är som bekant väldigt förtjust i det som Conigliaro håller på med; inte så mycket det molekylära som snarare hans smak och doft-preferenser. De är nämligen i samklang med mina egna. Vilket inte betyder att Stephenson inte har något att erbjuda.

Jag lärde mig ett par saker när det gäller teknik och tog fram överstrykningspennan vid ett par tillfällen. Jag uppskattar att snubben är metodisk och testar,testar,testar. Han är en is-nörd så det förslår och nu vet jag varför. Jag måste byta kyl alt. skriva upp mig för en is-prenumeration på Tjoget. Sen ska det sägas att Stephanson lyckades mycket bättre än jag när det gäller att servera drink ur ”äggkopp”.

IMG_3599Detta är en äggkopp med huva av metall. Som han helt enkelt vände på. Briljant…

Just för att själva recept-delen är så väl sammansatt så tycker jag att det här är en bra bok att ge till nybörjare. Kanske lite otymplig att bläddra i när man står redo att blanda en fredagkväll men det är en världslig sak.

-Suss

Kommentera

