Drinks in review: Esque

Håll i er nu för det här är en riktig humdinger: i måndags drack jag cocktail på lokal. Jo det är sant. Jag lämnade den sköna soffan och asade mig ner till Stureplan. Det var nämligen fint folk i stan: gäst ifrån Amerikat. Efter att ha hängt lite på NK/Svenskt Tenn/Other Stories så drog vi till ”Esque” inne i Sturegallerian.

Murrigt och mysigt med finess är väl den bästa beskrivningen av interiören. Det är lyxiga material som sammet och läder. En tapet med ”bokhylle-tryck” är väl en modern tolkning av bibliotek. Hellre det än dåliga och olästa böcker som dekoration. Trevlig färgskala, bra val av blommor och rena toaletter. Sist men inte minst var det bra akustik: trots att det var en del folk så blev ljudnivån inte ett problem för samtal. Stora soffor som vi kunde breda ut våra påsar på medan jag satt i en fotölj. Så jag kunde sitta bekämt. Jag är inte gjord för stora soffor.

Jag gillar att de har en drinkvagn som de använder för att tillreda cocktails vid borden à la hotellbar i London. Tyvärr gjordes det inte när vi var där, även fast en av oss beställde en drink på vagnmenyn. Men detta har nog att göra med att bartendern var ensam bakom disken.

IMG_3562 Från vagnen kom en ”Cucumber Martini” där gin infuserats  med gurka och vitpeppar. Smakade väldigt fräscht. Jag valde en Mezcal-Sazerac som satt fint. Bartender kunde sin mezcal av allt att döma. Sist blev det varsin rye-baserade drinkar som båda var varianter på Mahattans.  ”Eau Sauvage” var snäppet bättre en ”De Petit Taille”. Fast båda var bra.

IMG_3558

Jag kan tänka mig ett besök till.

-Suss

Kommentera

