Tisdagsdrink: Varm tass

Jag sa något om att lingon är en (IMHO) underanvänd ingrediens i drinkar för ett tag sedan. Så jag gör ett försök. Och givetvis blev det en varm sådan. I stort sett en varm ”Vargtass”.Bild

För detta behövs en kryddig sockerlag. Jag gjorde en rejäl omgång och kommer nog använda den i lite allt möjligt. Helt enkelt kokade jag upp 3 dl vatten i vilket jag hade lagt lite saffran,en kanelstång, ett par kardeummakärnor och ett par pepparkorn.Här finns det utrymme för personlig touche. Sen lät jag det sjuda i 10 minuter. Sen är det bara att sila ner det i 4 dl strösocker och vispa tills att socker lösts upp. Som bonus så luktar köket(och lägenheten) underbart i en stund.

Varm tass: ger 1 drink

2 cl lingondryckskoncentrat

1,5 cl sockerlag(beroende på hur söt man vill ha den)

4 cl vodka

15 cl hett vatten

för servering:

värmetåligt glas

kanelstång(jag använde casiakanel som är sprödar men som är längre och fungerar som rörpinne)

1. Häll koncentrat,sockerlag,vodka och hett vatten i glaset.

2. Sätt i kanelstången och rör runt.

Man kan givetvis slänga i lite apelsinzest om man vill det. Och det går alldeles utmärkt att skippa vodkan om man bara vill ha något gott efter en höstpromenad.

-Suss

 

Kommentera

