Everybody loves Raymond? Del 1-Slivon och Slasken

Att läsa Raymond Lindgrens ”Cocktails och andra drinkar” är lite som att ramla ner i kaninhålet. Allt verkar som vanligt på ytan men ju mer man är där desto underligare blir det. Det är en helt annan sorts logik som tillämpas.

Jag har femte upplagan. Denna bok är alltså tämligen väl spridd i landet. Hur ocoolt det än är så är detta en del av svensk cocktailhistoria. Jag köpte ett exemplar på loppis i somras och försäljare skrockade ”ja,den där har vi minsann använt” lite förtjust. Really?

Jag kommer alltså tjänstgöra som eran egen Alice  och försöka mig på en del av recepten i boken. Detta kommer inte bli lika glamoröst eller genomgående som Savoy Stomp men kanske kan någon lite guldklimp vaskas fram bland all ouzo och muskotnöt. Eftersom detta verkar vara huvudingredienser så kommer det ta ett tag och jag kommer inte ens försöka mig på alla recept. Vissa eftersom de är klassiker som jag gjort förr och andra för att de är för galna. Inte kommer jag göra det i alfabetsordning heller. Let’s do this!

I boken står drinkarna i bokstavsordnig. Och det här är den enda cocktailbok jag har med flera cocktails på bokstaven Y. En av dem är en ”Ytterbust”. Jag vet inte vad det är. Jag hade länge för mig att den hette ”Ytterbyst”: inte för att det var vettigare på något sätt…

Ytterbust: ger 1 cocktail

2 cl Cointreau

2 cl Vodka

2 cl Sliwovitz

2 cl Grapefruktjuice

för servering:

cocktailglas

apelsinskiva

1. Drinken skakas och silas. Garneras med apelsinskivan.

Första gången jag gjorde denna missade jag apelsinskivan. Så jag var tvungen att göra det igen. Hoppades att lite zest skulle göra susen. Ingen förändring. Den är ganska fadd i smaken. Det är en ingrediens för mycket eller en ingrediens för lite. Ta bort slivon för någon sorts ”White Lady” eller lägg till nån bitter. 3 pers kring bordet( och ingen av dem är puritan) och den förblev odrucken. Slasken…

Sen testade jag att göra ”Vruca Slivowitza” d.v.s varm Slivowitz. Den smakade som ett straff. Öste på bitter och citrus. Fortfarande illa. Tänker inte berätta hur man gör den: ni ska nämligen inte få någon uppmuntran av mig. Om jag kanske skriver ner instruktioner på en lapp och skickar till nån, så är det för att jag vill jävlas. Vissa människor förtjänar faktiskt inte mer än varm Slivo och/eller pulverkaffe.

-Suss

 

Kommentera

