Presentguide; The gintellectuals*

Julen är runt knuten. Detta innebär att jag kommer:

1. Lyssna på Whams ”Last christmas” non-stop eftersom jag älskar cheesy julmusik.

2. Äta. Äta. Äta.

3. Försöka hjälpa mina medmänniskor med deras julshopping.

Som tidigare år kommer det bli ett par julklappsguider från nu fram till jul.  Jag ska försöka täcka upp alla kategorier av mottagare. Det kommer bli en blandning av säkra kort och några nya fynd. Tidigare års guider kan också konsulteras. Vi börjar med något som ligger mig varmt om hjärtat: Folk som gillar att blanda drinkar och folk som gillar att dricka dem.

-På Juiceverket vid Hornstull kan man köpa snygga rörglas och andra redskap ifrån Cask&Co.

IMG_3291-Om man vill komma billigare undan så rekommenderar jag ett par turer på typ Myrornas och Stadsmissionen. Har själv köpt fler snygga rörglas än jag egentligen behöver för en billig penning. Men det finns massor kvar. En barsked för 100 kr finns på Lagamati på Odengatan.

-På Zara home på Birger Jarlsgatan finns det snygga glas,karaffer och ishinkar för en inte ohemul summa kronor.

IMG_3286

-På bokfronten finns det ett par titlar att rekommendera. ”The drunken botanist” av Amy Stewart är trevlig kuriosa läsning för den cocktail-intresserade. Något att krypa upp i soffan med när man smälter maten under mellandagarna. Om man vill ha en bok med bra recept så tycker jag att PDT:s ”The PDT cocktail book” är utmärkt. Bra instruktioner, omfattande receptsamling och lätthanterligt format.

-Om man själv är begåvad med mixologiska talanger men inte så mycket pengar så kan man alltid skapa en cocktail år en vän: man gör kanske en speciell tinktur/shrub/syrup till drinken som sedan ges tillsammans med recept. Kanske också ett eller två snygga glas som man hittat på loppis.

-Snygg is är viktigt: is-sfären ifrån Muji funkar bra, de har andra bra isformar också. Finns på Åhléns i stockholm.

-Sist men inte minst:Vem behöver inte ett badskum med Gin&Tonic-doft? Finns på Vin&Spritmuséets shop.

IMG_3625* Alltså det här. Det blir alltid ”snillen spekulerar” när man är i goda vänner lag.

-Suss

Kommentera

