Everybody loves Raymond: Ångest-exponering

Raymond Lindgrens bok innehåller 113 recept med alkohol samt instruktioner hur man göra sours,fizzes,flips och Collins-varianter(vi räknar dem som en var). Lägg till det 6 stycken varma drinkar och 14 alkohol-fria alternativ. Summa summarum: 137.

Jag började med ”Ytterbusten”. Enligt mina beräkningar har jag dessutom redan druckit 14 av dem eftersom de är klassiker och där följer hans recept normen. I detta inkluderar jag den ”Bloody Mary” som jag drack förra veckan även fast jag gjorde den på ”Sage” ifrån Art in the age och inte vodka. Jag skulle kunna göra hur många ”Bloody Mary” varianter som helst och det skulle fortfarande sluta i slasken. Alla versioner av den drinken innehåller tomatjuice( kind of the point actually) och jag gillar inte tomatjuice.

Den här veckan tog jag an en annan klassiker: ”Cuba Libre”(s.26). Alltså en rom och cola med lime.

Senast jag drack en Rom&Cola var på Bar Rodeo i Berlin. Den var ljummen men lika glad för det var jag(OK jag kanske gnällde lite) men dansade hela natten till Backstreet boys/Britney/What a feeling ifrån Flashdance. When in Berlin liksom…Men min favoritdrink är det inte. Det här med icke-champagne bubblor i glaset är lite av en fobi. Små bubblor ska det vara. Men Coca-Cola är faktiskt en av de två sorters läsk jag faktiskt gillar (fast att jag brukar röra runt lite i den för att få bort lite av den där kolsyran). Cola innehåller också koffein, och som alla som känner mig vet så är det något av ett livselixir för mig.

Men kanske kan kyld läsk och lite lime göra susen?

IMG_3688

Cuba Libre; ger 1 drink

saften av en halv lime

5 cl ljus rom(Raymond säger 4-6 cl)

15 cl Coca-Cola

för servering:

högt glas av Collins typ

spara limen som du pressar jucien från, den ska ner i glaset

1. Fyll glaset med isbitar. Häll på limejuice,rom och coca-cola.

2. Släng i limehalvan i glaset. Kan vara bra att dela den i två så den får plats.

3. Rör runt. Sippa.

Jag tyckte att det här var kul att prova delsvis för att det finns små cola-burkar att köpa i flera butiker just nu. Inget gick till spillo och de är rätt söta di små. Sen smakade det ganska bra. Det är utan tvekan fräscht och läskande. Hade nog varit mer aptitligt en varm sommardag förvisso.

16 down, 121 to go.

-Suss

Kommentera

