Everybody loves Raymond; del 3-I will do anything for blogg but I won’t do that

Som jag ser det är Lindgrens cocktailbok ett tidsdokument. Dess publikation sammanfaller med att svenskar började resa på charterresor till Italien och Spanien(men även andra länder). På resande fot möter de annan alkohol och alkoholkultur än de är vana vid. Den samlingen som jag arbetar mig igenom kan väl anses vara ett försök att möta en efterfrågan på hur man ska använda det spännande innehåll man fått med sig i form av flaskor från tax-free. Jag har bara sympati för hans situation; som någon med välkänt cocktailintresse så får jag ibland flaskor med tveksam innehåll men ännu oftar frågor om vad man ska göra med det som folk har hemma. De har köpt något för att det ”kan vara bra att ha” eller att det var en ”snygg flaska”  eller helt enkelt ”det var billigt”. Jag har all förståelse för detta. Jag må vara tämligen nogräknad med vilka flaskor jag köper men svarta pumps? Alltid bra att ha, ofta snygga och ofta billigt på rea. Att jag har ett gäng redan verkar irrelevant. När jag, som går mycket i jobbet, ska använda dem är också oklart. Min garderob på det stora hela är inte rikigt anpassad för mitt tämligen oglamorösa liv.

Detta sagt så kan jag bara konstatera att jag läser innehållet i vissa drinkar och tänker ”no good can come of this”. Bättre fly än illa dricka som vi brukar säga. Helt kortfattat har vi här en förteckning och beskrivning av cocktails i Raymond Lindgrens bok som jag inte kommer testa:

Drink d’Oriental(Ouzo och kolsyrat vatten)

Greece Special (Ouzo och Marschino)

James (Pernod och cacaolikör,citronskiva)

Minerva (Taffelbrännvin,ouzo,Calvados,cocktailbär)

Plankeri(Ouzo,Pernod,Strega,apelsinskiva)

Teddy (Parfait Amour,Anisette)

21 down,115 to go

-Suss

Kommentera

