Everybody loves Raymond; del 4- It’s getting better…

God fortsättning!

Nytt år ,nya förväntningar. Det man kan förvänta sig av mig är att jag kommer blogga mindre. I princip på tisdagar och kanske nån gång däremmelan om jag har feeling. Men mest tisdagar. Det funkar inte att hälla ner massa sprit i slasken/vänner för att upprätthålla blogg-takten, och jag vill inte dricka allt själv heller. Det är inte förenligt med god hälsa och god livskvalité. Vissa saker kommer slaskas ändå eftersom de smakar illa men kanske inte lika mycket.

IMG_3839

En sak som däremot smakade alldeles utmärkt var ”Marconi”-cocktail. Denna finns i både Raymonds och Knuttes böcker samt på en sorts rörglas man ofta hittar på loppis. Vad namnet kommer ifrån är oklart. Marconi är namnet på mannen som anses ha uppfunnit radion. 1909 fick han, tillsammans med Karl Braun, Nobelpriset i fysik för sina instatser för ”trådlös kommunikation”. Kanske var drinken skapad till hans ära?  Som lite kuriosa var hans mamma tydligen dotter-dotter till  John Jameson som startade destilleriet ”Jameson and sons”.

IMG_3791Kombinationen gin+söt vermouth är vanligt förekommande i drinksammanhang, för att det är en så gott. På andra platser och i andra böcker kanske just den här kombinationen kallas något annat(jag hittade inte i mina böcker men det finns andra).  Det skulle inte förvåna mig.  Även här kan jag sakna lite zest men det kan man lägga till själv om man vill det. Stark, söt och kryddig är den iallafall.

Marconi-cocktail: ger 1 drink

4 cl gin

2 cl söt vermouth( jag använde Antica)

2 stänk Angostura bitter

för servering:

cocktailglas

1. Rör i isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset.

Svårare än så är det inte.

17 down, 120 to go

-Suss

Kommentera

