Everybody loves Raymond: del 5- två steg back och ett steg fram

Jag tog tag i ett par av de cocktails i boken som innehåller örtlikören Bénédictine (även kallad D.O.M). Det blev två bommar och en träff.

Eskil på sidan 31 innehöll ljus rom och D.O.M.  Och endast det. Innehållsförteckningen fick mig att tänka på drinken ”B&B” d.v.s ”Brandy and Bénédictine” vars förkortning är grafiskt snygg men är på tok för söt för mig. I detta fall är dessutom proportionerna de omvända: 2/3 D.O.M och 1/3 ljus rom. Det var inte gott. Inga bitters eller zest kan få detta drickbart.

Jonny på sidan 39 är snäppet värre: lika delar D.O.M,ljus rom och sockerlag. Det blir för sött. Mina försök med tesockerlag eller chili för att ge lite oomph genererade bara mer mat åt slaskmonstret.

IMG_3600
Det är oordning både på sekretären och i glaset

Sen blev det bättre; Cardiff-cocktail.

Efter maten cocktails/drinkar är lite en skola för sig. Jag inser att det kan verka motsägelsefullt att jag gillar att dricka min efterätt  när jag klagar på att vissa drinkar är för söta men kaffe eller te slår an en sträng hos mig. Den här påminde dessutom om något som jag drack en gång: ” Hetmanski-kaffe” vilket var väldigt gott.  Marginalanteckning: jag borde gå på polsk restaurang oftare, så är det bara.

En Cardiff innehåller D.O.M, kallt te(ospecificerat) och äggskum.

Först måste man göra sitt te: Jag använde Sir Winston-blend ifrån NK: Det är det te jag dricker till frukost. Ett lite kraftigare mörkt te bl.a. med earl grey och lite lapsang. Jag sparade på morgonen och lät det stå i kylen över dan. Om man tänker sig att använda ett grönt te så tänk på att inte använda kokhett vatten: då skållar man bladen och det kan bli bittert, för bittert. Ha i lite kallt vatten i det varma innan du tillsätter bladen.

Sen ska man göra sitt äggskum: Jag vispade 1 gula med nästan 1 msk socker. Tricket, som jag lärt mig ifrån bakning, är att börja vispa gulan och sen ha i sockret pö om pö. Ungefär som när man gör maräng fast med gulan. Det tar en stunds vispande men det blir ett fint och fast skum. Räkna med en gula per drink men då kommer du få över.

IMG_3864

Cardiff-cocktail: ger 1 drink

3 cl Bénédictine

3 cl kallt te

3 cl äggskum

för servering:

cocktailglas

Körsbär enligt Raymond

Apelsinzest enligt mig

1. Skaka alla delar i en isfylld shaker och servera enligt orginal recept. Eller skaka likör och te i isfylld shaker. Sila ner i glaset och toppa med fluffet. Zesta.

Det här smakade bra. Jag valde att zesta för mina erfarenheter när det gäller drinkar med äggula har lärt mig att lite fräschör är på sin plats.

20 down, 117 to go

-Suss

Kommentera

