Tisdagsdrink: Doses &Mimosas!

Det är egentligen underligt att Mimosas d.v.s. sprattelvatten och färskpressad apelsinjuice räknas som en sommardrink. Det är nu som citrusen i butikena är på topp. Och aldrig är väl behovet av c-vitamin och distraktion större än i ett Februari-grått Sverige?

Enligt flera böcker så skapades Mimosan 1925 av Frank Meier på Hotel Ritz i Paris. En av de som inte skriver under på den teorin är ”The Ritz Cocktail Book” eftersom den anser tveksamt att Frank skulle glömt att ta äran för den i sin egen cocktailbok ifrån 1933. Men Ritz gjorde den känd. Namnet kommer av den vackra gula färgen som påminner om mimosa i blom.

En liknande kreation är ”Buck’s fizz” skapad av bartendern McGarry på ”Buck’s club” 1921. Den är snarlik men mycket mer populär på de brittiska öarna.

Den jag gjort är lite av en amalgam av de Mimosa-recept som jag sett genom åren. Flera recept tycker att man ska söta och krydda med lite Grand Marnier. Jag har alltid improviserat ”according to occasion”. Ibland är det bra med denna ständiga bergamott-syrup. Ibland är det gott med ingefärslikören ”Domain de Canton” eller som det blev på mitt kinesiska nyårsfirande: ingefärsyrup.

Ingefärsyrup:

Koka upp 3 dl socker,2 dl vatten och 4 cm skalad och skivad färsk ingefära. Låt sjuda på låg temperatur i 12-15 minuter. Låt det inte brännas vid! Sila och låt svalna. Den håller typ 2 veckor och kan med fördel användas för att söta te,fruktsallad eller andra drinkar(vi kommer till det).

Mimosa: ger 1 drink

Fyll 1/3 av ett högt champagneglas med kall färskpressad apelsinjuice. Rör ner ca 1 barsked ingefärsyrup(smaka av apelsinjuicen innan så du vet hur mycket sötning du behöver för balans). Fyll på med kall champagne.

Som jag sa gillar jag att använda ”Domain de Canton” i min Mimosa. Och det hade jag gärna gjort om jag hade haft någon. Jag använde nämligen upp min sista skvätt när jag testade ett recept ifrån ”The art of the bar”-boken som jag funderade att servera på festen.

IMG_3788

Daedalus-ish: ger 1 drink

5 cl Jameson eller annan irländsk whiskey

2 cl Domain de Canton eller annan ingefärslikör. Eller ingefärsyrup som i orginalet.

1-2 stänk Orange bitters: helst Regans’ no 6

för servering:

kylt cocktailglas

apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills den är väl kyld.

2. Sila ner i glaset.

3. Zesta och garnera med apelsinskalet.

Domain kan vara knepigt att blanda med: man vill inte att det ska bli för sött vilket det lätt blir med bourbon. Skotsk eller irländsk whiskey däremot är super. Det samma med tequila.

Nu ska jag lyssna  på ”Doses&Mimosas” i ett försök att besvärja den här tråkvintern.

-Suss

Kommentera

