Everybody loves Raymond; del 8-Two gentlemen of vermouth

Söt vermouth? Bitters? Bénédictine? These are a few of my favourite things…

Så varför dricker jag inte klassiker som ”Bobby Burns” och ”Rob Roy” oftare? P.g.a Manhattan. Lite enklare att göra, lite enklare att beställa. Svårt att effa up liksom(fast det går: även på internationellt kända barer kan man få sig en riktigt usel en.)

I vilket fall: båda drinkarna är med i Raymonds bok så nu är den luckan i min kunskapsbank tätad.

Mitt problem är att de är baserad på skotsk whisky vilket sällan finns i mitt hem. Many layers of nerdiness på det här bygget men whisky-nörd? Nope. Den enda som står permanent på vagnen är en flaska Laproigh som används som stänks i lite ditten och datten. Så det blev lika delar ”go hard or go home”. Jag använde Laproigh(med goda resultat) för den ena och för den andra tog jag in ifrån familjens whisky-entusiast(hej Pappa!).

IMG_3872Bobby Burns: ger 1 drink

5 cl skotsk whisky

5 cl söt vermouth

3 stänk Bénédictine

För servering:

Cocktailglas

Apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills väl kyld.

2. Sila ner i glaset. Och i min version: zesta med apelsinen. Jag lät apelsinszesten åka ner i glaset också.

Det här är en rejäl en. Inget man dricker i två klunkar men sippar på en bra stund. Mycket rökighet men den balanseras fint av kryddigheten från vermouth och fräschören ifrån zesten.

Raymonds ”Rob Roy” skiljer sig från andra recept på samma drink då han inkluderar torr vermouth. Så istället för en Manhattan på skotsk whisky blir det mer en Perfect Manhattan på skotsk whisky. Inget att klaga egentligen. Torr vermouth skulle jag kunna komponera en lovsång till om jag var en ordsmed av den skolan. Raymond skriver dock att man kan utesluta den torr vermouthen, öka whiskyn och bara blanda med söt.

Rob roy: ger 1 drink

5 cl skotsk whisky

5 cl torr vermouth

2,5 cl söt vermouth

3 stänk angostura

För servering:

Kylt cocktailglas

Cocktailbär

Apelsinzest (Min version. Och tydligen är legendariska bartendern Salvatore Calbrese av samma åsikt).

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills väl kylt.

2. Sila ner i glaset och garnera med körsbär och apelsinzest.

24 down, 113 to go.

-Suss

Kommentera

