Everybody loves Raymond: Irish coffee

Irish coffe är något som jag förvisso tycker om men sällan dricker. För min sömns skulle så avstår jag koffein/tein efter kl 15.00 och klassisk ”day-time drinking” blir det sällan. Men när jag hade kinesisk nyårsfest härom helgen så passade det bra.

I år körde jag  Marco Polo-tema. Han reste från Italien till Kina: så det blev kinesiskt småvarmt och italienskt dolce. Och ett par drinkar med en fot i varje kultur. Eftersom vädret var ruggigt kändes en variant på Irish coffee på sin plats.

I en ”vanlig” så ingår det irländsk whisky(4-5 cl),stark nybryggt kaffe och vispad grädde. Raymond rekommenderar att man strö snabbkaffepulver över. Jag testade att göra en sådan men gjorde sen en egen variant.  Jag valde att strö med lite kinesisk 5-spice krydda på toppen och dessutom hade jag sötat den med lite 5-spice syrup. Det blir härliga lakritstoner av stjärnanis, kanelen känns igen och lite hetta ifrån pepparn gör att det blir aromatiskt och inte för sött. För den italienska komponenten blev det kaffe ifrån Bialettin. Lite starkare, lite mindre drink men ack så gott. Det fanns en skvätt kvar i flaskan så jag fick en dagen efter också, unnade mig det efter all disk.

IMG_4016

Irish coffee variant (nr. 1000?); ger 1 drink. 

4 cl Jameson

1,5 cl 5-spicesyrup

6 cl kaffe ifrån Bialettibryggare, nybryggt!

5 cl vispad grädde( eller mer om man känner för det)

1. Häll whisky och syrup i ett värmetåligt glas.

2. Rör ner det heta kaffet.

3. Toppa med grädde.

25 down,112

-Suss

Kommentera

