Shirley Tempel R.I.P

Jag tänker inte anamma uttrycket ”frittis” för en alkoholfri drink. Mock-tail är bättre. En riktig klassiker i genren är  en ”Shirley Tempel” döpt efter barnskådespelerskan.

Jag minns den svart-vita film där den stackars moderlösa flickan spelad av Tempel inackorderades på flickskola/barnhem då hennes pappa skulle ut i krig. Först var det lyxliv för hela slanten men när hennes pappa försvann, antogs död, och betalningen slutade komma så blev det Askungen. Skitiga korkskruvslockar och fula kläder. The horror, the horror. Fast som tur var kom hennes pappa tillbaka. Han hade varit medvetslös/jätteskadad på sjukhus jättelänge. Det är den enda Tempel-film jag sett men jag mindes den länge. Harry Potter var inte den första plågade stackare som räddats ur ett tarvligt liv under en trappa. Fast hans föräldrar var tyvärr döda på riktigt.

I vilket fall så gjorde jag för ett tag sedan en omgång grenadin att ha i lite annat så jag passade på att göra en ”Shirley Tempel” söndagen den 9/2 för att kunna inkorporera den på min repetoar av mock-tails. På tisdagen efter läste jag  att hon hade avlidit. R.I.P. (jag hade ingen koll på att hon fortfarande levde i ärlighetens namn).

IMG_4040

Shirley Tempel; ger 1 drink

Häll i barsked grenadin i ett champagneglas. Fyll på med ginger ale. Serveras med cocktailbär. I en tecknad serie som jag är väldigt förtjust i,Get fuzzy, så brukar katten Bucky insistera på att få ett paraply i sin ”Shirley Tempel”. Jag håller med. För att den inte ska flyta iväg ankrade jag den med en bit apelsin.

-Suss

2 reaktioner på ”Shirley Tempel R.I.P

  1. Kan nämnas att Shirley Temple Black personligen avskydde drinken, hon tyckte den var alldeles för söt.

Kommentera

