Everybody loves Raymond: en studie i punsch

När jag jag tog beslutet att blanda och dricka mig igenom Lindgrens bok så fanns det flera beslutsgrunder;

1. Jag har mindre tid,ingen lust att gå ut (mindre inspiration från det hållet) och ett projekt kändes som det skulle ge mitt bloggande lite struktur.

2. Det finns stora kunskapsluckor i mitt drink-blandande och den här innehåller en hel del klassiker; jag har tagit mig an både Cuba Libre och Bloody Mary. Det vore kul att jobba mig igenom den här och sen gå på en bok av det som verkar vara ”the godfather of Swedish cocktails” Knutte Sundin men om det handlar om kunskapsluckor som ska tätas så är det här med tiki-drinkar kanske lite mer aktuellt. Iallafall ett par stycken. När jag är klar med den här.

3. Istället för att ta en internationell klassiker,bortsett från att det redan gjorts med den underbara Savoy Stomp, så var det kul med en bok av en svensk den det förekommer svensk ingredienser och företeelser. Typ glögg, typ punsch, typ Lakka (Aquavit lyser dock med sin frånvaro). Det ena ledde till det andra och helt plötsligt har Februari blivit en studie i punsch.

Doctor(eller Doktors cocktail som Sundin kallar den) är en riktig klassiker som jag hittat i flera drinkböcker och tryckt på rörglas.

IMG_3792

Proportionerna varierar men punsch och citronjuice består. Ibland är det gin också. Lindgren anger 1/3 av varje men säger också att det ofta gör med dubbla mängden punsch och ingen gin. För att jag ska vara nöjd är det snarare tvärtom. Mindre punsch,mer gin och framförallt färskpressad citron av god kvalité.

Doctor/doktorns-cocktail enligt mitt kynne: ger 1 drink

4 cl gin

3 cl citronjuice

2 cl punsch

För servering:

cocktailglas

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2.Sila ner i glaset.

Det förekommer en annan drink på detta tema,Cleopane, en där man byter ut citronjuicen mot apelsinjuice. Apelsinjuice lockar fram det värsta i punschen. Det var inte gott. Den drink som finns med rom,punsch och apelsinjuice,Autumn sunset,tyckte jag var ännu värre. Jag sticker inte under stol med att jag är petig med vad jag dricker: det här är inte alls i min smak, jag tycker att det är obalanserat.

Lösningen på problemet är grapefruktjuice; lite beska tämjer det söt-sliskigthet som finns latent i punschen. Beska och mycket is. Eller bitters men vi kommer till det en annan gång.

Jag trodde att det fanns en sån drink i boken men hur mycket jag än bläddar så hittar jag ingen. Mysteriet med den försvunna drinken? I vilket fall är det min rekommendation: byt ut citronjucien mot grapefruktjuice så blir det mer drickbart. Vet inte vad en så skulle kallas…

Som en liten sidenote när det gäller citrusfrukter så fick jag på en utställning om underkläder,på Hallwylska museet förra året, lära mig att den kup-skala vi har på BH:ar(ABCD) kom till på 30-talet och skulle motsvara en halv citron(A), halv apelsin(B),halv grapefukt(C) och halv melon(D- oklart vilken sorts melon). Jag visste inte det när den här bloggen fick sitt namn men när jag satt och rensade i mobilen och hittade den bild jag tagit på skylten på utställningen så log jag i mugg och tänkte att bloggen hade helt rätt namn.

28 down,109 to go

-Suss

Kommentera

