Suss gör likör: kvitten eller dubbelt

Jag gjorde kvittenlikör i höstas. Jag följde ett recept jag hittat på nätet och lät det stå i 5 veckor. Jag var lite ivrigt eftersom jag ville att det skulle bli klart till Jul. Så här i efterhand tänker jag att den borde fått stå längre.

Det är inget fel på den: tydligen kvittensmak som påminner om päron/aprikos/honung. Kryddorna som också åkte med känns inte så tydligt men de gör nog sitt. Vad ska man då ha den i?

En sak som jag gjort under vintern är en mycket uppskattad toddy med kvittenlikör,gin,lite vitt vin och varmt vatten, ett litet stänk Orange bitters eller apelsinzest. En annan är ytterligare en twist på en Venitian.

Att säga att Venitian är en av mina favoritcocktails är inte att överdriva. I orginalet är den underbar: gin,torr vermouth,amaretto och Campari. Men just den där 2 cl Amaretto är så lätt att byta ut till något annat och få ett underbart resultat.

På min kinesiska nyårsfest bytte jag ut den mot litchi-syrup. Jag silade den ifrån en burk med litchis i sockerlag. Att göra sin egen litchi-syrup är inte värt besväret med skalande. Frukten som blir över är underbart i fruktsallad. Litchi och Campari  är smarrigt ihop. Så också med kvitten-likören

Venitian-version; ger 1 drink

4 cl gin

2 cl torr vermouth

2 cl litchisyrup eller kvittenlikör

2 cl Campari

För servering:

Cocktailglas

Citronzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas till det är väl kylt.

2.Sila ner i glaset. Zesta med citron. Skippa skalet.

3. Enjoy

-Suss

Kommentera

