Triple-duty

Jag gillar te i drinkar. Jag gillar te som det är. Jag gillar te på min macka. Ja,du läste rätt. Te på macka. I formen av te-marmelad. Eller kanske snarare en gelé. Men vi kallar det marmelad för det låter aptitligare.

Jag ska nu ge hemligheten bakom en av mina riktiga succéer. I flera års tid har jag gjort te-marmelad och gett till släkt och vänner vilket rönt stor uppskattning. Det är verkligen den enklaste marmelad man kan göra men eftersom det inte hör till vanligheterna så bli folk relativt imponerade.

Själv åt jag det själv på anrika franska tehuset ”Mariagé Frères” en gång för länge sen. Jag köpte med en burk hem också. Att få earl grey-smak på frukostmackan och kaffe i koppen är verkligen det bästa av två världar. Sen dess har jag gjort det själv. För att jag är sån, jag ska alltid försöka göra det själv. Att den däringa marmeladen är dyr och svår att få tag på var löken på laxen.

Det visade sig inte vara så svårt: bryggt te,socker och gul melanin. Melanin är fruktpektin/förtjockningsmedel som finns i hyllan för bakprodukter. Någonstans mellan sockret och bakpulvret brukar den stå. Den finns inte på alla butiker men de flesta. Det är gul påse du ska ha.

Sen är det i stort sett bara att följa instruktionerna på baksidan. Istället för osockrad saft använder man alltså te som man bryggt enligt preferens. Kanske lite starkare eftersom det inte ska bli alltför sött. De tre sorter som varit mest populära är;

1. Earl grey: Funkar hur bra som helst på en bit rostat bröd med smör. Hyfsat i en del efterätter. Mest på macka. Köp en bra earl grey: gå till en tebutik. You get what you pay for är verkligen fallet med bergamott.

2. Rooiboos champagne: själva teet köper jag på NK. men liknande finns lite överallt. Det måste vara en sort smaksatt rooibos för annars blir det inte gott. Då smakar det bara unket Försvarets hudsalva. Om man hittar en bra sort så är det gott på macka och till ostbricka. Min mamma är förtjust i att röra ner den i vissa såser typ när man stekt kycklingbröst med massor av svartpeppar och sen rör ner lite grädde i pannan efteråt. Då har hon lite sån här för det fruktiga går bra med pepparn. Istället för fikonmarmelad typ.

3. Lapsang: det här är en höjdare på ostbrickan. Det rökiga med ett kex,en bit päron och en bra vällagrad ost. Hur den går med mjukostar eller olika sorters mögelostar vet jag inte: jag äter inte sånt. Om nån provar det: let me know!

Så nu vet ni. Bra bryggt te+ socker+ gul melanin= receptet för en lyckad marmelad när det inte läge att skörda frukt eller bär.

-Suss

Kommentera

