Vices to virtues/the joy of cocktail-paraphenilia

Vi är inne i fastan: en period för späkning och reflektion. Just den där späkningsbiten rekommenderar jag inte(även fast jag personligen har avsagt mig alla mejeriprodukter fram till Påsk i tron att det är karaktärdanande/hälsobefrämjande) men lite reflektion kan vi alla behöva. Jag skrev häromdagen om mitt ”överskott” av serveringsvagnar. En av de saker som lockar mig med cocktail-kultur är just det estetiska: vackra glas,karaffer,rörglas and what not. En air av glamour if you will.

Men om  det är min Mr.Hyde-sidan,romantiskt lagd estet, så finns det inom mig en Dr. Jekyll: en funktionalist med ordnings-mani som får onda ögat(och det mumlas om fascist) när jag hjälper vänner att rensa sina garderober. Denna analogi haltar betänkligt men jag ni fattar vad jag menar. Alltså: om ha-begäret slår till när jag står där på loppis/katthemmet och jag tycker att något är vackert eller ser övergivet ut så är det till att ge det en funktion.

IMG_4244Tekniskt sätt är detta en serveringsvagn. En som kostade 10 kr. Den är ganska sliten och jag funderar att ta den ut till landet och ge den ett lager sprayfärg, kanske en snygg grön. Tills dess så huserar handdukar på nedre hyllan och skönhetsprodukter på övre. De är ur vägen men lättillgängliga.

IMG_4280

I badrummet så finns även en orkidé planterad i en snygg ishink. Ishinkar är ofta snygga men jag använder dem inte när jag blandar drinkar. Jag står i köket och slabbar. Men eftersom orkidéer gillar att få ljus på rötterna och ofta är ganska små så passar det utmärkt att ha dem med ishink som ytterkruka. I badrummet finns också behov av alla de där udda men ack så vackra glasen som alltid är för små eller för stora för drinkar. Tops,bomullstussar,make-up penslar organiseras i ett nafs.

IMG_4273Snygga flaskor,nötta karaffer utan propp eller varför inte en tekanna som köpts trots att man redan har sjuttio-elva passar bra på fönsterbänken. Vatten till blommorna ska vara rumstempererat och helst ha stått ett tag för att kloret ska avdunsta. Men att låta fula flaskor stå under diskbänken som min Mor gör funkar inte. Då glömmer jag att vattna. I’m keeping ‘em front and center. Och så gick det till när jag fick gröna fingrar. Fast flaskan med ekologiskt alg-baserad gödning(den enda som gäller om man odlar ätbara växter) får stå under diskbänken eftersom den kan lukta. Alltså skriver jag upp i kalendern som påminnelse.

IMG_4248Eftersom böckerna i bokhyllan är färg-koordinerade så får cocktail-litteraturen stå i en egen ”hylla”. Jag tror att de mår bäst på en vagn i teak från 60-talet.

IMG_4250Fast med tanke på att det ser ut så här på och omkring den drinkvagn som används som drinkvagn så kanske jag måste köpa en till….

-Suss

Kommentera

