Bäst just nu: Rosor

Min kärlek till rosor kan inte ha undgått någon. Just nu har jag tre favoriter av den doften.

1. Parfym: Whips and roses ifrån Kerosene.

När jag fick ett test på den här parfymen så lät jag den ligga, den var för fruktig och blommig för min vinternäsa även fast ”Riktig parfym” klassar den som en höstdoft. Sånt där är inte skrivet i sten utan är högst individuellt. Man måste alltid prova.

Men nu när våren dyker upp då och då( för att sedan försvinna till allas förtret) så passar den mycket bättre. Detta är en härlig naturlig rosdoft i toppen och en kryddigare bas med bl.a. läder. Ros och läder är en av mina favorit kombinationer: älskade Kelly Caléche ifrån Hermés men den var för flyktig på mig. Den här sitter desto bättre.  Jag går runt och luktar sommarmorgon känns det som: doftminnet ska vara sentimentalt sägs det och det som jag alltid söker är doften och känslan av att stå på den varma stentrappan framför huset jag växte upp i, känna doften av svart vinbärsbuskarna men framförallt den enorma rosbuske som tog upp hela väggen till grannen och doftade så underbart när solen låg på. Då kändes det ofta som en ny dag var ett nytt blad och vad som helst kunde hända. Numera sitter d en känslan  i ungefär fram till tunnelbanan när jag måste acceptera att det är ruggigt väder och SL inte håller vad de lovar. Säg den lycka som varar…

2. Ljus: Burning rose ifrån Byredo

En annan doft-kombo som får mitt hjärta att klappa lite extra är ros och rökigt t.ex.  var det en blandning av rökig mezcal och rosenvattensyrup  i min drink ”La colombe” som serverades på Corner club för ett tag sedan. Så rullar jag.

IMG_4359

Jag är en sucker för Byredo även fast jag gnäller över priserna ibland. Att bra doftljus ska vara så dyra! Men just det här var värt varenda öre och intjänad NK-bonus. Burning rose är en blandning av ros,rökigt trä och även lite läder. Det luktar trädgård på det allra bästa sättet.  Det är extra trevligt att vara hemma när den är tänd. Och glaset den kom i var också snygg.

3. Drink: Rosa cubana

En av mina all-time favourite drinks: och inte bara min. Den här har gjort succé bland vännerna. Jag bloggat om förr men den har utvecklats så jag kände att det var på tiden att uppdatera mitt recept. I orginalet är det rosensyrup men det är svårt att få tag på så det blev rosenvattensockerlag. Det var den här drinken som fick mig att börja med det. Orginalet är skakat med ett par myntablad, jag muddlar med en hel massa mynta. Jag är i vilket fall evigt tacksam till Frances Bissell eftersom hennes bok ”The scented kitchen” har lärt mig och inspirerat mig så mycket.

IMG_4357

Rosa cubana: ger 1 drink

5 cl ljus rom

3 cl färskpressad blodgrapejuice( den ska vara rosa tycker jag)

1,5 cl rosenvattensyrup

mynta

för servering:

rejält glas

krossad is

myntablad för garnering

sugrör

1. Muddla mynta,rom och sockerlag ordentligt. Tillsätt juicen och muddla lite till.

2. På med isen och rör runt.

3. Garnera med ett myntablad eller två. Sätt i ett sugrör.

Ha en trevlig helg!

-Suss

Kommentera

