Dag 5: Only drink in the world

Jag har tagit ett par dagars semester och lämnar er med lite favoriter i repris. Just det här är ifrån bloggens begynnelse då jag lekte vegan i en vecka./Suss
Om nån sa till mig”Suss,du får bara dricka en drink resten av livet: vilken skulle det vara?” så jag skulle svara”Manhattan”. Eller, snarare först skulle jag skrika ”Vafalls!!!???”,sen skulle jag mumla något om ”fascistsvin”,sen skulle jag svara ”Manhattan”.

Vanligtvis dricker jag den under den tid av året då jag fryser om tårna( i Sverige så pratar vi alltså  September-April). Jag tror att vermouth är bra för cirkulationen. Om det inte är vetenskapligt bevisat så sätter jag min tilltro till placeboeffekten.

Det är en riktigt klassiker och svår att misslyckas med. Jag har fått in exakt en odrickbar Manhattan i alla mina dar. Beställer man in en Dempsey på en bar kan man få allt från en frågande blick från bartendern som tror att man hostade till en helt fantastisk drink*.

Med detta sagt måste det dock påpekas att alla mina drinkböcker ger olika recept på Manhattan. Ingredienserna är samma(whisky, söt vermouth,angostura bitter,apelsinskal och cocktailbär) men kär drink har många varianter.

Och jag ska inte börja med mina långa haranger om vermouth. Det får vi ta efter min resa till Venedig. Det kommer i vilket fall som helst sluta i panegyriska utläggningar  om ”Formula Antica”

Manhattan: Ger 1 drink

50 ml amerikansk whisky el. rye whisky

25 ml söt vermouth

ett par tre stänk Angostura bitters (aromatic el. orange-som du vill)

apelsinskal

maraschino körsbär

1. Denna drink ska röras. Fyll ett mixerglas,häll spriten och bitters över. Rör:Tre gånger motsols,5 gånger medsols°.

2. Sila drinken ner i ett snyggt glas. Garnera med apelsinskal och maraschinobär.

3.Drick med måtta.

Jag har med (alltför) stor framgång gjort den här drinken med väl vald japansk whisky. Annars föredrar jag rye typ ”Wild Turkey”.

-SG

*Gin,Calvados,Absint och en touch av grenadin. Den ska röras. Eftersom den innehåller absinth dricker jag den bara sommartid. Jag tror på att dricka ayurvediskt. Inga kalla kryddor på vinter.

°Jag driver med dig. Det spelar ingen roll. Fast jag gör oftast så och tror att det blir bättre. ”The almighty  placebo” igen tror jag.

Kommentera

