Tisdagsdrink: Gogols Näsan

Denna tisdag får ni klara er utan mig. Jag har tagit ett par dagars semester och lämnar er med ett par favoriter i repris. Det här är en kär vän och den blir mycket bättre med fläderlikör än saft vilket jag sedan dess testat.  Ha det!/Suss

 

Namnet? Det kommer av lika delar nöd och lust. Drinken var tvungen att heta något, och när vi stod och skrev ihop drinklistan så blev detta på något sätt en vettig tribut till den ryske författaren Gogol och hans novell ”Näsan”. När man sticker ner sin näsa i burken med pepparrotsvodka blir luktsinnet tillfälligt bedövat. Det känns helt enkelt som man inte har någon näsa(vilket typ händer personen i Gogols novell ”Näsan”, hans näsa försvinner och skaffar ett eget liv(men återvänder sen))

Idén till pepparrotsvodka fick jag ifrån ett recept på en Bloody Mary så som de gör den på The Dorset(om jag minns rätt, det här med namn har aldrig varit min starka sida).  Jag använde flädersaft av kostnadsskäl. Jag är dock övertygad om att fläderlikören ”St Germain” skulle vara ypperlig i det här. Drinken skulle bli bättre om det var sprit,sprit och sprit i glaset.

Pepparrotsvodka:

I 2 dl vodka la jag en bit pepparot lång som min tumme. Sen skruvade jag på locket och lät den ligga där nästan en vecka. Jag ville att det skulle vara starkt. Det där kan man smaka av själv.

Gogols Näsan: ger 1 drink

4 cl Blanco tequila GJORD PÅ 100% AGAVE(inget annat)

2 cl flädersaft

1 dryg barsked pepparrotsvodka

citronzest

Rör  de första 3 ingredienserna i ett isfyllt blandarglas/nederdelen av en shaker.  Häll upp i ett glas. Dra citronzesten på glasets kant innan du lägger det i drinken. Drick med måtta.

-Suss

Kommentera

