#negroniweek

Jag har tagit ett par dagars semester och därför blir det favoriter i repris. Detta är ytterligare ett skäl att göra eller köpa en bra fläderlikör./Suss

 

”…Tenderoni you’ve got to be Spark my nature, sugar fly with me…”

-Michael Jackson,P.Y.T(1982)

Tidningen Imbibe har bestämt att det är #NegroniWeek. Bring it! Every week is #negroniweek(iallafall varannan-resten av tiden är det #Manhattanweek).

IMG_0058

En Negroni är en enkel och underbar skapelse  bestående av lika delar gin,Campari och söt vermouth. Det är basindex. Sen kan man laborera. Jag har sällan(konstigt jag vet)Campari hemma och brukar slå till med Aperol istället.

För att inte prata om genidraget att byta ut ginen mot tequila eller ännu hellre mezcal. Och för att dra det till sin spets:byta ut den söta vermouthen. I know, jag trodde det aldrig, men jag är så förtjust i tequila och fläder tillsammans, för att inte prata om kombinationer av Campari och fläder, så det blev lika delar av varje. Efter att ha sagt ”Tequila elderflower negroni-ish” ett par gånger så fick den smeknamnet Tenderoni. Jag vet inte vad andra kallar den, jag kan inte ha varit den första som började med det här.

Tenderoni(ger 1 drink)

2 cl reposado tequila

2 cl Aperol

2 cl St Germain eller annan bra fläderlikör

för servering;

isbitar

apelsinzest

1. Blanda direkt ner i glaset med ett par isbitar. Rör runt med en sked.

2. Zesta apelsinen och stoppa sen ner glaset.

Done! Drink responsible and be Merry!

-Suss

Kommentera

