Everybody loves Raymond: Diki-Diki

IMG_4480Den här drinken hittade jag även i ”The Savoy cocktailbook” samt i en bok som jag har från 80-talet. Enligt bloggar som ”The cold glass” skapades den på 20-talet men föll sedan i glömska. Anledningen är väl att den innehåller calvados och svensk punsch vilket inte är de vanligaste ingredienserna. Speciellt punschen: i Sverige är den lätt att få tag på men det är också en himla massa människor som druckit den i annnat en schyssta cocktails och är något skeptiska. Å andra sidan har punschen fått en renässans i samband med cocktails-kulturens återväxt och det finns mer än Carlshamns och Kronans på marknaden.

 

The Diki-Diki; ger 1 drink

4 cl Calvados

1 cl svensk punsch

1 cl färskpressad grapefruktjuice

för servering:

cocktailglas

1. Skaka i en isfylld shaker.

2. Sila och servera.

Att grapefruktjuice är en bra citrus till punsch hade jag redan konstaterat och jag gillar drinkar med calvados. I efterhand kan jag konstatera att jag borde zestat med grapefruktskal också: detta gäller inte bara den här utan många av drinkarna i Lindgrens bok. Det är liksom pricken över i:et. Jag blir mer och mer sugen på att göra min egen punsch för att Carlshamns,som jag använde, är den svagaste länken i den här för övrigt väldigt trevliga drinken. Fruktigt,lite aromatiskt och fräschör ifrån grapefrukten.

38 down,100 to go.

-Suss

 

 

Kommentera

