Reads in review: The gentlewoman

En av mina favorit-tidningar är brittiska ”The gentlewoman”. Den kommer bara ut två gånger per år men då är det läs-fest.IMG_4478Det är en tidning mestadels av kvinnor,om kvinnor och för kvinnor. En tidning som försöker hålla ribban högt intelektuellt utan att bli varken långrandig eller humorfri. Längre intervjuer med t.ex. kvinnliga modeskapare som Vivianne Westwood, entreprenören Martha Stewart(i förra numret)  eller artister som Adele blandas med modereportage och små krönikor och artiklar om annat livstil relaterat.

Det brukar alltid var något som känns relevant för bloggen: en grej om gin var det en gång, en sida om sherry vid ett annat tillfälle.

Två artiklar i senaste numret tangerar mitt cocktailintresse;

1. En liten studie/reflektioner kring i hur man dricker ensam som kvinna i en bar under rubriken”Modern manners”. Ann Friedman skriver kring fördomar om kvinnor som dricker ensamma i bar men påpekar också att man aldrig dricker för mycket vid de tillfällena, det är när man sitter och skvallrar i grupp som det blir både en andra och kanske en tredje runda.

2. En längre intervju med Bertha González Nieves: världens första ”Maestra tequilera” d.v.s. kvinnliga tequilamästare. Alla andra är män. Den tequila hon gör, Casa Dragones, är jag inte bekant med och med den prislappen(en bit över 2000 kr) så kommer jag inte känna till mer än namnet på länge. Men att det ens finns säger något om hur långt tequilan har kommit utanför Mexikos gränser och i folks medvetande. Nieves har tydligen varit gäst på ”The Martha Stewart Show” och visat sin tequila(och andras9 och fått lägga ut texten om tillverkning och avnjutning av tequila.

Sen var det mycket annat fint också, även sånt som jag tycker att män skulle finna intressant. Kanske inte just modereportagen men jag har genom åren ”lånat” tidningen ”Fantastic Man” och läst med stor behållning utan att vara man, vilket väldigt många andra också gjorde tydligen. Det var därför gänget bakom den tidningen initierade en kvinnlig motsvarighet.

Senaste numret av ”The Gentlewoman” nr. 9 finns på en välsorterad Presstop eller annan tidningshandel och kostar runt 150 kr.

Nu ska jag lägga mig på soffan och dricka te i ett försök att kurera min förkylning.

-Suss

Kommentera

